لوگوی ماد
0

سبد خرید شما خالی است.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

تفکر سیستمی و دوره MBA

تفکر-سیستمی-و-دوره-MBA-ب

نویسنده : دکتر علی جمشیدی

از حدود 10 سال پیش، مدام حرص می خوردم که چرا برخی از اساتید دیدگاه جامعی از مدیریت کسب و کار ندارند، مدرس مدیریت مالی، مفاهیم تخصصی را آنچنان مسلط و در عین حال آنچنان خشک و بی روح درس می دهد که که به عنوان یک دانشپذیر، برای اتمام بحثش لحظه شماری میکردم. پای سخنان مدرسان IT که می نشستم، وقتی نمی توانستند مباحث به روز فناوری اطلاعات را با کارآفرینی و مدیریت کسب و کار ربط دهند، دلم می خواست روی سن بروم و میکروفون را از دستش بگیرم و …

مدرسان بازاریابی زیادی دیدم که از نداشتن دانش مدیریت منابع انسانی رنج می برند و چه زیباتر می شد اگر مباحث فروش را می توانستند با چاشنی رهبری و تیم سازی و انگیزش کارکنان و … همراه کنند.

دهها و صدها عنوان سمینار و کارگاه آموزشی با عناوین کلی از قبیل موفقیت، کارآفرینی، کسب ثروت، راه اندازی کسب و کار، استارت آپ، و … دیدم که همگی قرار بود در یک جلسه 4 ساعته ارائه شوند.

کتابهای مختلفی را نیز ورق زدم که هدف نخست همه آنها ارائه کلیه مباحث مدیریت کسب و کار در 100 الی 200 صفحه بود، از نمونه های خارجی گرفته تا نمونه های داخلی و البته فرض اول نویسندگان آنها این بود که چون مدیران فرصت کافی برای مطالعه همه کتابهای مدیریتی را ندارند بنابراین ما باید در یک کتاب کلیاتی از مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فناوری اطلاعاات و … را تدوین کنیم. این نوع کتابها در واقع یا بریده هایی از مباحث مختلف مدیریت اند که کنار هم چیده شده اند و یا شرحی غیر جامع از زاویه ای خاص.

اصطلاح کپسول موفقیت و یا کپسول کارآفرینی را هم زیاد شنیده ام، حتی کارگاههای آموزشی زیادی با همین عنوان دیده ام.

ارائه کلیه مباحث مدیریت کسب و کار در یک کتاب، همانند جمع کردن کلیه حیوانات روی زمین در یک باغ وحش است!

ضمن اینکه بقا و زیست حیوانات به یکدیگر وابسته است و هیچ مرزی هم بین آنها وجود ندارد، لیکن فشرده کردن آنها کنار هم باعث از بین رفتن برخی گونه ها و در نهایت از بین رفتن اکوسیستم آنها خواهد شد. درک این اکو سیستم با مطالعه تک تک گونه ها و رابطه آنها با یکدیگر امکان پذیر است.

یکی از شاخصه های فرهنگی ما ایرانیها، علاقه مندی به نتایج سریع و دریافت راه حل های کپسول وار است و شاید بتوان گفت، در این محیط فرهنگی، تولید محصولات آموزشی کپسولی و دوره های یک روزه و یا کوتاه مدت، طرفداران زیادی هم دارد.

اگر شما هم از علاقه مندان به یادگیری MBA هستید، بهتر است بدانید که شرکت در سمینارهای آموزشی چندصد نفری سود چندانی به حال شما نخواهد داشت. این نوع آموزش ها کاملا یک طرفه هستند و فرصت تعامل ندارند. اگر کلید واژه های MBA را بدانید ، و بتوانید مطالب آموزشی را اعتبار سنجی کنید. سایت های اینرنتی و گوگل، کم هزینه ترین و سریع ترین آموزشها را در اختیار شما قرار می دهند. سایتهایی نظیر MOTAMEM.ORG معتبرترین و جامع ترین آموزش ها را در این حوزه به شما ارائه می دهد.

علیرغم بازار داغ آموزشهای کپسولی، چرا تغییری در کسب و کارهای مشتریان این نوع آموزشها، رخ نمی دهد؟

به نظر من، به عنوان فردی که حداقل 10 سال، کارآفرینان بسیار زیادی را از نزدیک دیده ام، در مورد مسائل و چالشهایشان صحبت کرده ایم، کسب و کارهای زیادی را بررسی کرده ام و پای سخنان اساتید زیادی نشسته ام و تقریبا هر روز، در حوزه مدیریت کسب و کار مطالعه کرده ام، حلقه گم شده در مدیریت کسب و کارها تفکر سیستمی است.

تفکر سیستمی یعنی اینکه یک کسب و کار، مانند پازلی است که کلیه قطعات این پازل باید به درستی در کنار هم قرار بگیرند تا تصویری واضح و آهنگی دلنشین به نمایش درآید. قطعات این پازل همان مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی، برند سازی، مدیریت فناوری اطلاعات و … است. یک مدیر باید در تمامی حوزه های فوق، تسلط نسبی داشته باشد، و بتواند ارتباطی موثر و هم افزا، بین حوزه های فوق برقرار کند. چنین سطحی از دانش مدیریت کسب و کار، با آموزشهای یک روزه، چند روزه، آموزشهای غیرحضوری و یا وبگردی و … میسر نیست. دوره MBA می تواند، چنین نیازی را برآورده کند و بینشی جامع و سیستمی به مدیران ارائه دهد. از طرفی در دوره MBA هدف آموزش نکات و اصول بازاریابی و یا برنامه نویسی و یا اصول حسابداری و … نیست، بلکه آموزش سطحی جامع تر و با دیدگاهی سیستمی در تمامی حوزه های فوق است.

ehsan shaabani

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :
    لوگوی ماد

    تمامی حقوق این سایت برای موسسه آموزش عالی آزاد ماد است و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.