لوگوی ماد
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

۵ دروغ بزرگ در آموزش های مدیریت

منظور از دروغ های بزرگ در این گفتار سه چیز است:

۱- اغراق ۲.ادعای استاد بودن ۳.نداشتن جایگاه علمی زیاد

 

  1. سیستم سازی

گرچه تفکر سیستمی، از پایه ای ترین مباحث مدیریت محسوب می شود، اما تقریبا در هیچ کتاب دانشگاهی اصطلاحی به نام سیستم سازی دیده نمی شود. اگر منظور از سیستم همان کسب و کار باشد، پس سیستم سازی باید  معادل کسب و کار سازی باشد. ایجاد یک سیستم کسب و کار چیزی جدا از ساختن استراتژی ها، برنامه های بازاریابی، منابع انسانی، فرایندهای سازمانی، فرایندهای مالی و … نیست. بنابراین ادعای سیستم سازی در یک دوره آموزشی مثلا 40 ساعته توسط فردی که در هیج کدام از حوزه های فوق تخصصی ندارد، یک اغراق است و در مراجع مدیریت هیج جایگاهی ندارد.

  1. کوچینگ

اگر کوچینگ را به معنای راهبری یا مربی گری در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم هیج فردی بی نیاز از داشتن یک الگو و یا یک مربی توانمند نیست. از نظر من کوجینگ یکی از دروغ های بزرگ است زیرا:

  • اکثر افرادی که ادعای کوچینگ می کنند موفقیت چندانی در حوزه های مالی، رشد شخصی، و … به دست نیاورده اند.
  • تجربیات و یا رهنودهای یک فرد الزاما قابل تعمیم به همه افراد نیست.
  • لازمه رشد فردی و یا رشد کسب و کار آموزشهای موثر در تمامی زمینه هاست. هیچ فردی به تنهایی نمی تواند متخصص هوش مالی، انضباط شخصی، مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی و … باشد.

 

  1. ثروت سازی

علم مدیریت دروغی بزرگتر از این تاکنون به خود ندیده است. ثروت یک نتیجه است. فرایند ساختن ثروت برای هر فردی باید جداگانه طراحی شود. بنابراین بدون مهارتهای عملی و یادگیری اصول صحیح مدیریت هزینه و درآمد در یک کسب و کار شخصی و یا سازمانی، ثروت سازی تخیلی بیش نیست.

  1. تکنیک های مدیریتی (تکنیک های فروش، زبان بدن، مذاکره و …)

با تقلید تکنیک ها، نتایج مشابهی به دست نخواهید آورد. تکنیک یک مقوله فردیست و به زمان و مکان وابسته است. آنجه باید آموخته شود، تاکتیک ها (راهبردها) و اصول صحیح مدیریت است. فروش اصولی دارد،  زبان بدن اصولی دارد،  مذاکره نیز اصولی دارد. آموزش دهندگان تکنیک ها باید در کنار تکنیک ها، بگویند که این تکنیک ها چه زمانی موثر است و چه زمانی موثر نیست.

  1. شخصیت شناسی

نخست اینکه هیچ ابزار استانداردی برای ارزیابی شخصیت افراد وجود ندارد. پرسشنامه های مورد استفاده جهت ارزیابی شخصیت افراد از اعتبار بسیار کمی برخوردارند. ضمن اینکه پرسشگر ها، آموزش خاصی جهت پرسشگری در مورد شخصیت ندیده اند.  بنابراین اگر پرسشنامه استاندراد باشد، اصول بکارگیری آن نیز می تواند دارای خطای زیادی باشد.

دوم اینکه شخصیت یک موضوع توصیفی است. شخصیت هر فردی منحصر به فرد است( مانند جنسیت) و همواره قابل احترام است. برچسب زدن به افراد با ابزارهایی مانند دیسک و MBTI و … راه را بر تغییر باورها و نگرش ها می بندد.

نویسنده : دکتر علی جمشیدی

نوید زاهدی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :
    لوگوی ماد

    تمامی حقوق این سایت برای موسسه آموزش عالی آزاد ماد است و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.