لوگوی ماد
0

سبد خرید شما خالی است.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

پنج استراتژی برندسازی كم هزينه برای کسب و کارهای کوچک

دسته بندی ها : آخرین مقالات, برندسازی, مقالات 29 ژوئن 2020 نوید زاهدی 481 بازدید

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک ممکن است فکر کنید که برندسازی و برندینگ فقط مختص شرکت هایی مانند اپل، گوگل و مک دونالد است، اما حقیقت این است که مهم نیست شرکت ما چقدر بزرگ یا کوچک است، اگر تجارت می‌کنید باید در مورد برندسازی کسب و کار خود فکر کنید!

درست است که شرکت‌های بزرگ‌تر بودجه بیشتری براي برندسازي در اختیار دارند، اما برای ایجاد استراتژی موثر این کار از پایه و اساس، به یک حساب بانکی مانند اپل نیاز ندارید. راهكارهاي زيادي وجود دارد كه می توانید برای متمایز کردن، جلب توجه مشتریان و ماندگار کردن کسب و کارتان بدون هزينه ي اضافي انجام دهید

اجازه دهید نگاهی به پنج استراتژی برندسازی بیندازیم که به شما کمک می کند تا کسب و کار کوچکتان را به سطح بعدی برسانید:

  1. هویت برند خود را تعریف کنید.

هویت برند در برندسازی

  برندسازي فقط چسباندن یک لوگو روی وب سایت تان نیست، بلكه نشانه هویت شما به عنوان یک شرکت، ارزش ها و رسالت شما، شيوه ي رفتار شما با مشتريانتان و در نهایت ظواهر و دارایی های عيني شماست.

بنابراین قبل از این که با قدم های تاکتیکی تر به سمت استراتژی برندینگ خود (مثل طراحی لوگو) حرکت کنید باید وقت بگذارید تا واقعاً مشخص کنید که به عنوان یک شرکت چه کسی هستید و یا به  عبارتی دیگر هویت برندتان را تعريف کنید.

 چند مرحله برای انجام این فرایند وجود دارید:

بدانید که چه کسی هستید؟

اگر از قبل تصور روشنی به عنوان یک برند از خود دارید عالی است، اما اگر ندارید هم اشکالی ندارد. الان زمان آن رسیده که کمی در مورد انگیزه سازمانی تحقيق كنيد. پرسیدن برخي سوالات از خود، عميق تر به شما کمک می‌کند که بفهمید چه کسی هستید و چه کسی می خواهید باشید ؟

وقتی در حال تعريف هویت برند خود هستيد، از خودتان اینگونه سوالات را بپرسید :

  • اگر می‌خواستم شرکتم را در سه کلمه توصیف کنم آن سه کلمه چه بود؟
  • ميخواهم در تجارت به چه اسمی شناخته شوم؟
  • مأموریت ها و ارزش های اصلی شرکت من چیست ؟
  • چه تفاوتی می‌خواهم در صنعت خود ایجاد کنم؟

هر چه شفافیت بیشتری در مورد اینکه چه کسی هستید و به چه چیزی می پردازید داشته باشید، بیشتر می توانید آن هویت را به برند خود تزریق کنید، در نتیجه برندتان متمايزتر شده و توجه مشتریان را به خود جلب خواهید کرد.

ببینید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟

به نظر واضح می‌رسد اما مشاغل کوچک زیادی هستند که آنقدر تمرکزشان را روی اینکه چه کسی هستند و چه نوع محصولات و خدماتی ارائه می‌دهند گذاشته اند که به کلی فراموش کرده اند این محصولات را به چه کسانی می‌خواهند بفروشند؟! در نتیجه کسب و کارشان متحمل شکست ميشود. زمانی را برای مشخص کردن مشتری ایده‌آل خود اختصاص دهید. اينکه چه کسانی هستند؟ چند ساله هستند؟ چقدر درآمد و چه تحصیلاتی دارند؟  آیا عمدتاً یک جنس هستند (خانم يا آقا؟)

آنها دقیقاً با شرکت‌هایی که کار می‌کنند دنبال چه هستند ؟ چه چیزی برایشان اهمیت دارد؟ چه زمانی از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟ و چرا به آن نیاز دارند؟

وقتی می دانید بازار هدف شما چه کسی است می توانید از آن برای هدایت استراتژی برند تان استفاده کنید و نتیجه نهایی برندي خواهد بود که با مشتریان مورد نظرتان ارتباط برقرار می‌کند.این یعنی یک مرحله برندسازی خوب!

POD  (سس مخصوص برند) خود را تاسیس کنید.

چطور دفترچه راهنمای برندسازی کسب و کارتان را ایجاد کنید

 مهم نيست كه کسب و کار شما چیست. قطعاً شرکت‌های دیگری هم کاری مانند شما انجام می دهند. بنابراین اگر میخواهید بيزینس شما متمایز باشد باید بفهمید چه چیزی باعث برجسته شدن می‌شود. نکته‌ای که باعث تفاوت بین شما با رقبا می شود نقطه تفاوت يا POD (Point Of Difference) نامیده می‌شود.  POD شما همان چیزی است که شما را خاص می‌کند و باعث می‌شود مشتری شرکت شما را در مقابل رقبا انتخاب کند. پس باید به هر بخشی از استراتژی  برندتان تزریق شود.

برای مثال اگر شرکت شما مک‌دونالد بزرگ باشد POD شما سس مخصوصتان است. این چیزی که شرکت شما را منحصر به فرد می کند.

آیا شما از محتویات اخلاقی منحصر به فردی در محصولات خود استفاده می کنید؟ آيا بهترین خدمات مشتری را در کسب و کارتان دارید؟ آيا تجارت خانوادگی شما چندین سال در خدمت جامعه بوده است ؟ خلاصه اینکه به دنبال فهمیدن وجه تمایز برند خود باشید و آن POD را مستقیماً در هویت  برندتان بنا کنید.

 کاری که دارید انجام می دهید را شفاف‌سازی کنید.

 شما مايليد برندتان برجسته و متفاوت باشد اما اگر می‌خواهید موثرترین استراتژی برندسازي را داشته باشید باید انگشت خود را روی نبض کار بگذارید. درواقع ببینید چه کاری در صنعت شما موثر است و چه کاری نه!

 از رقبای خود و کاری که انجام می‌دهند اطلاعاتی به دست آورید .

راستي به ترندها توجه می کنید؟

 به عنوان مثال شما یک شرکت مشاوره مالی جدید راه اندازی می کنید و وقتی کار رقبای خود را بررسی می کنید متوجه می شوید همه آنها در طراحی لوگوی خود  از پالت های رنگی خنثی استفاده کرده اند یا همه ي آنها به جای اینستاگرام در فیس بوک بازاریابی می کنند.

بدیهی است که نمی خواهید برندسازی رقبای خود را بدزدید یا از بین ببرید؛ بنابراین از برندهای صنایعی استفاده کنید كه با تجارت شما در ارتباط است (و مهم‌تر از همه، چیزی که در ارتباط نیست!) و بر این اساس هويت برندتان را بسازید.

2- تصوری از برندسازی خود داشته باشید.

زمانی که مشخص کردید چه کسی هستید مشتریانتان چه کسانی هستند و چه چیزی شما را خاص می‌کند و دقیقا چه کاری انجام می دهید وقت آن ميرسد که طراحی برند خود را شروع کنید. این مرحله به همان اندازه که برای مشاغل بزرگ ضروری است برای کسب و کار شما نیز حائز اهمیت است .

در اینجا مواردی وجود دارد که برای ایجاد ظاهر  برندتان به آن نیاز پیدا می کنید:

راهنمای سبک برند

قبل از شروع طراحی مهم است که جزئیات استراتژی طراحی خود مانند پالت رنگ، فونت و بایدها و نبایدهای طرح را پیدا کنید. راهنمای ثبت برند راهي عالی برای سازماندهی جزئیات طراحی و راهي مطمئن برای این است که شما، طراح تان و هر شخص دیگری که روی برند شما کار می کند در همان صفحه ي آدرس برند شما باشد.

لوگو

 چهره شرکت شماست و اولين چیزی است که اکثر مشتریان در هنگام مواجهه با برند شما مشاهده می‌کنند. این داراییِ عینی بیشترین ارتباط را با تجارت شما خواهد داشت.  لوگو باید اولین چيزي باشد که طراحی می کنید چون به عنوان نقطه پرش برای سایر تصاویر دیگر (مانند وب سایت و کارت ویزیت) عمل می‌کند.

کارت ویزیت

 اگر صاحب تجارتي هستید قطعا به کارت ویزیت نیاز دارید و طراحی آن باید با لوگو و ساير ویژوال ها مطابقت داشته باشد.

 وب سایت

وب سایت شما مانند یک قطعه دیجیتال از املاک و دارایی‌های شماست . وقتي افراد از وب سایت شما بازدید می‌کنند ظاهر و حالت های آن، بايد با بقیه بخش هاي شما مطابقت داشته باشد . بسته به تجارتتان ممکن است به دارایی‌های بیشتری (مانند بسته‌بندی محصول و سربرگ شرکتی) نیاز پيدا كنيد، اما مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید صرف نظر از اینکه مشتری کجا با برند شما روبرو می‌شود، خواه با دیدن لوگو، وب سایت یا بررسی یکی از محصولاتتان در يك فروشگاه، ظاهر و احساس و طراحی باید همخوانی داشته باشند. اگر اين همخوانی هنگام برندسازي وجود نداشته باشد خطر گيج شدن مشتریانتان را به جان ميخريد و اگر هم دچار سردرگمی شوند آنها را در رقابت از دست می‌دهید .

3- خود را مانند یک متخصص موضوع با محتوای مناسب جا بیندازید.

به عنوان یک کسب و کار کوچک ممکن است بودجه تبلیغاتی زیادی نداشته باشید اما خوشبختانه برای اینکه خودتان را در معرض افراد مناسب قرار دهید نیاز به هزینه های گزاف در تبلیغات ندارید. يك روش بهتر، آسان تر و مقرون به صرفه تر برای معروف کردن شما وجود دارد و آن بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوا در بسیاری از سطح ها کارآمد است. اول، اين فرصت را به شما می دهد تا تخصص خود را در صنعت تان به رخ بکشید. با جا انداختن یا تثبيت خود به عنوان یک منبع تخصصی مسائل، مخاطبانتان به شما اعتماد خواهند کرد و هنگامی که زمان انتخاب یک شرکت برای بیزینس فرا می رسد،  قطعاً آن شرکت شما خواهید بود.

بازاریابی محتوا یک استراتژی عالی نیز می باشد زيرا به شما فرصت می دهد تا برندسازيتان را تقویت کنید. سپس با ایجاد یک صدای بلند و قدرتمند (و انتقال آن صدا به کل محتوای خود) اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی برای مشتریان خود در چنته دارید را مستحکم می‌کند و باعث رونق کسب و کارتان می شود.  اگر دلیل دیگري می خواهيد که چرا بازاریابی محتوایی برای تجارت های کوچک موثر است ؟ بايد بگوييم چون مقرون به صرفه است.

حتی اگر مبلغ ناچیزی هزینه کنید کارتان راه می‌افتد. رمز موفقیت در استفاده از محتوا به عنوان استراتژی تجارت ساخت محتوای مناسب است. ببينيد مشتریانتان از شما چه سوالاتی می پرسند و سپس محتوایي ایجاد کنید که به این سوالات پاسخ دهد. مثلاً فکر کنید شما صاحب یک نانوایی هستید. بعد از کمی تحقیق متوجه می‌شوید که مشتریانتان به دنبال دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی برای پخت نان هستند. می توانيد یک پست یا ویدئو و یا وبلاگ بسازید که اصول اولیه تهیه نان، علم آن، مواد لازم و چگونگی پختن انواع نان را توضیح دهيد.  اين نوع  محتوا برای مخاطبان ارزشی جدي ایجاد می‌کند، به طوری که وقتي بخواهند نان خود را از بیرون تهیه کنند (که در واقع هیچکس همیشه خودش نان نمی‌پزد) شما اولين جايي هستید که به سراغتان می آیند. نکته اینجاست که اطلاعات زیادی در مورد صنعت شما وجود دارد که مشتریان می خواهند و حتی نیاز دارند که بدانند. اگر بتوانید از طریق مطالب خود به سوالات آنها پاسخ دهید اعتماد آنها را بیشتر به دست می آورید.

4- به دنبال فرصت هایی برای شراکت باشید.

شراکت در برندسازی کسب و کار

مردم دوست دارند با برند هایی که به آنها اعتماد دارند همکاری کنند؛ اما اگر یک برند جدید هستيد ایجاد این اعتماد بسیار وقت گیر است.  با این حال یک روش عالی برای سرعت بخشیدن به این روند وجود دارد. به دنبال فرصتی برای شراکت با برند هایی باشید که مشتریان مد نظرتان با آنها کار می‌کنند. به اين پیشنهاد با اعتماد سازی و یا گرفتن نمایندگی فکر کنید. اگر مشتریانتان از طریق یک برند قابل اعتماد معرفی شوند، به شما نیز اعتماد خواهند کرد و تجارتتان ارتقا می یابد. کلید موفقیت این استراتژی پیدا کردن تجارتي با مخاطبان مشابه ولی غیررقابتی است ! برای مثال فکر کنید که یک نوع شکلات انرژی زا جدید را برای ورزشکاران استقامتی تولید کرده اید. می توانید با فردی که در حیطه مسابقات منطقه اي فعالیت می‌کند شريك شويد تا شکلات های شما را در پک هدیه خود قرار دهند. نمونه هايي را به فروشگاه های مربوط به مسابقات دو بسپارید و یا پیشنهاد دهيد كه پست های مهمان را در وبلاگ های استقامتي لایک کنند.

تمام این شرکت ها مخاطباني که شما می‌خواهید را دارند اما هیچ کدام از آنها رقيب مستقیمي نیستند و همین باعث می شود تمایل بیشتری برای همکاری با شما داشته باشند.

5- برای مشتریان خود یک ابرقهرمان باشید.

قهرمان مشتری بودن

 اگر واقعا می‌خواهید در بازار بیش از حد رقابتی امروز متمایز باشید باید حرف و عملتان يكي باشد. برند ( برندسازی ) شما چیزی بیش از یک لوگو، يك استراتژی بازاریابی و يا جلب توجه مشتریان است؛ بلکه در مورد کاری است که هنگام ارتباط با مشتریان انجام می‌دهید. اعتبار شما و صحبتی که پشت سر برند شما مطرح می‌شود مهم‌ترین بخش برندسازي  و برندینگ شماست. به همین دلیل اگر می خواهید در درازمدت موفق شوید باید برای مشتریانتان یک ابرقهرمان باشید و خدمت به مشتریانتان اولویت اول هر روز تان باشد.  فکر کنید چه چیزی بهتر از ارائه بالاترین سطح خدمات به مشتریان است ؟ اگر آنها هر زمان که با شما تعامل دارند تجربه مثبتی داشته باشند مطمئناً به تعامل با شما ادامه خواهند داد و شما را به دوستانشان هم معرفی خواهند کرد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بخش خدمت به مشتریان از هر تعامل یا دپارتمانی مهمتر است. اگر واقعاً می‌خواهید خدمت به مشتریان اولویت اولتان باشد بدون توجه به اینکه چگونه، چه موقع و چرا با برند شما ارتباط برقرار ‌كرده اند باید یک تجربه مداوم مثبت را برای آنها فراهم کنید. به دنبال فرصتی برای بهبود تجربه مشتری در تجارت خود باشید.

آيا سفارش دادن در وب سایتتان گیج کننده است؟  طراحی را دوباره انجام دهید تا آن را برای مشتریان ملموس تر کنید. اگر زحمت زیادی دارد علامت باز پرداخت، پیش پرداخت و دستورالعمل‌های بهتری را برای مشتریان ارسال کنید تا روند خرید، ساده تر و مستقيم انجام شود. نکته این است که هر چه تجربه مشتری را در مواجهه با خودتان بهتر کنید بیشتر به عنوان شرکتي شناخته می‌شويد كه به مشتریان خود اهمیت می دهد و در نتیجه مشتری بیشتری جذب خواهد کرد. استراتژی برندسازی خودتان را شروع کنید برای اینکه تجارت موثر تری داشته باشید نیازی نیست از خواب و خوراک بیفتید. تمام آنچه که نیاز است كمي خلاقیت و استفاده از بعضی کلمات قدیمی است . و حالا که می دانید چگونه به طور موثر  (و البته ارزان) کسب و کار کوچک خود را برندسازی کنید چه کاری انجام می دهید؟

برويد سراغ گرفتن برندتان!

به قلم: دیانا دبارا

ترجمه و بازنشر: موسسه کسب و کار ماد

نوید زاهدی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :
    لوگوی ماد

    تمامی حقوق این سایت برای موسسه آموزش عالی آزاد ماد است و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.