لوگوی ماد
0

سبد خرید شما خالی است.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

چرا کسب و کارها شکست می خورند؟

دسته بندی ها : مدیریت استراتژیک 24 آگوست 2020 نوید زاهدی 88 بازدید

✍ دکتر علی جمشیدی

یک دستگاه بسته بندی اتومات چهار توزین با مخزن و قابلیت تزریق گاز ازت و درج تاریخ و بالابر z جمعا حدود ۱۲۰ میلیون تومان در حال حاضر( شهریور ۹۹) قیمت دارد.
با این دستگاه می توان انواع حبوبات و خشکبار را در طرح های مختلف بسته بندی کنید.
یک سالن ۱۰۰ متری هم برای این کار کافی است که می توانید آن را اجاره کنید.
اخذ جواز تاسیس برای این کار حدودا یک هفته الی ۱۰ روز زمان می برد، که برخی شرکت ها و موسسات کارشان این است که در قبال دریافت یک میلیون تومان، برای شما جواز تاسیس بگیرند.
پس از جواز تاسیس و نصب دستگاهها و معرفی مکان و رعایت استانداردهای بهداشتی و … می توانید پروانه بهره برداری دریافت کنید.
اکنون شما یک کارخانه دار هستید، یک کارآفرین، یک کارفرما!
اما این فقط ظاهر قضیه است. نود و شش درصد افرادی که تصمیم می گیرند کارخانه دار یا کارآفرین شوند، اطلاعات و تصورشان از راه اندازی یک کسب و کار همین است، و اینها همان افرادی هستند که کسب و کارشان به سال دوم نمی رسد. چرا؟
پاسخ این سوال را نمی توانید در هیچ مکتب علمی و دانشگاهی پیدا کنید. این همان دانش پنهان مدیریت کسب و کار است.
در اینجا کلیاتی از این پاسخ را عرض می کنم.
تصور کنید محصول تولیدی شما پفک یا چیپس یا تخمه آفتاب گردان یا بسته بندی لوبیا است.
برای ورود به بازار، باید محصول (برند) جدید را از طریق رسانه های عمومی معرفی کنید. در غیر اینصورت شانسی برای قرار گرفتن در جای مناسب ویترین مغازه ها نخواهید داشت، مشتری هم ترجیح می دهد یک محصول مطرح را انتخاب کند نه یک محصول گمنام را.
یک بودجه حداقل ۲۰۰ میلیون تومانی برای اینکار لازم است. به محض شروع تبلیغات، افرادی که تبلیغات محصول شما را می بینند باید بتوانند محصول شما را در ویترین نزدیکترین سوپرمارکت یا مغازه سر کوچه شان، مشاهده کنند. لازمه این کار یک فروش مویرگی نسبتا خوب حداقل در یک یا چند استان است. علاوه بر هزینه های حمل و نقل و نیروی انسانی، شما باید حداقل به ۲۰۰۰ تا فروشگاه ( فقط در خیابان قصردشت شیراز حداقل ۱۰۰ تا سوپرمارکت وجود دارد)، هرکدام دو کارتن از محصول تولیدی تان را تحویل داده باشید. چنین کاری نیز مستلزم خرید حداقل ۴۰ تن مواد اولیه است. ( هر کارتن ۱۰ کیلو).
فرضا اگر کارتن های شما حاوی لوبیای بسته بندی باشد، ۴۰ تن لوبیا چیزی حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که شما باید این را از قبل خریده باشید.
تصور کنید مجموع هزینه های شما از قبیل خرید مواد اولیه، نیروی انسانی، حمل و نقل، بسته بندی و تبلیغات، دو میلیارد تومان شود، نکته بعدی اینجاست که این دو میلیارد تومان دیگر به حساب شما بر نمی گردد، زیرا در بهترین حالت تا چهار ماه دیگر بصورت خورد خورد توسط مشتریان به حساب شما واریز خواهد شد، در حالی که شما باید به محض بارگیری و توزیع اولین محموله دو میلیاردی، فرایند تولید ۴۰۰۰ کارتن دیگر را نیز باید استارت بزنید یعنی باید دو میلیارد تومان دیگر را نیز باید به سیستم تزریق کنید، در واقع شما حداقل ۴ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارید.
ممکن است شما بگوئید من با تولید ۲۰ کارتن شروع می کنم.
زهی خیال باطل!
اینجاست که شما بازنده قانون صرفه جویی ناشی از مقیاس خواهید بود. به زبان ساده، هزینه های تولید و فروش شما، با هزینه های تولید و فروش شرکتی که با ۴۰۰۰ کارتن آغاز به کار می کند، قابل رقابت نیست.
البته به صرفه جویی ناشی از مقیاس، مهارتهای مدیریت منابع انسانی و بازاریابی و … راهم اضاف کنید.
حال باید متوجه شده باشید، چرا کسب و کارها شکست می خورند؟

نوید زاهدی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :
    لوگوی ماد

    تمامی حقوق این سایت برای موسسه آموزش عالی آزاد ماد است و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.