از خوب به عالی
اگر داستان موفقیت شرکتهای مشهور، انسانها و سازمانهای موفق را مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید که آنها همیشه موقعیتی “عالی” داشتهاند و به “خوب” قانع نشدهاند. شاید با خود فکر کرده باشید که راز موفقیت این افراد یا شرکتها چیست و چگونه توانستهاند که به این موقعیت دست پیدا کنند؟
راز این افراد و شرکتها، این است که از ابتدای مسیر خود، ویژگی و روش عالی بودن را پیدا کردهاند و مسیر خود را در تلاش بر حفظ این خصوصیات پیش بردهاند. در این مطلب با مروری بر کتاب از “خوب” به “عالی” نوشته “جیم کالینز”، توضیح میدهیم که چگونه میتوانید این خصوصیات را بشناسید و از آنها در مسیر خود استفادهکنید.
مراحل رسیدن از موقعیت “خوب” به “عالی”
جیم کالینز در این کتاب تلاش کرده است که نتیجه تحقیقات 5 ساله خود را بهکمک گروه 21 نفرهاش در این زمینه در مراحل ذیل بیان نماید:
مرحله 1: تحقیقات
گروه تحقیقاتی جیم کالینز، به تحقیق مشغول شدند تا راز موفقیت افراد و سازمانهای موفق را پیدا کنند. اولین اقدام این گروه تحقیقاتی، یافتن شرکتهایی بود که طی الگوی خاصی از موقعیت “خوب ” به موقعیت “عالی” دست پیدا کردهبودند. برای یافتن این شرکتها، با تجزیه و تحلیل مالی شرکتهای مختلف، شرکتهایی را که در طی ده سال سود سهام مرکب خود را در یک دوره به سه برابر رساندهبودند را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. در این مرحله، شرکتهایی که بهصورت شانسی سود بیشتری کسب کردهبودند را از دایره تحقیق حذف کردند؛ بهعبارت دیگر، تنها شرکتهایی که طی الگوی خاصی به این موقعیت رسیدهبودند مورد توجه قرار گرفتند.
یکی دیگر از نکاتی که این تیم تحقیقاتی هنگام انتخاب و بررسی شرکتها مد نظر قرار دادند، انتخاب شرکتها بهدور از نوع صنعت بود؛ تنها مورد مهم در انتخاب این شرکتها، الگوی رسیدن آنها از موقعیت خوب به عالی بود. پس از غربالگری شرکتها، 11 شرکت برتر مشخص شدند.
نتیجه این مرحله بسیار تعجب برانگیز بود؛ بر خلاف تصورات، شرکتهای کوچکتری مانند فانیمی از شرکتهای بسیار بزرگی از جمله کوکاکولا و جی ای پیشی گرفتند.
مرحله 2: مقایسه شرکتهای برتر
در این مرحله مقایسه شرکتهای هم تراز در دو دسته بندی مختلف صورت گرفت. دسته اول شرکتهایی بودند که پیشرفت چندانی نداشتند و از نظر تغییر موقعیت، یکسان بودند. دسته دوم شامل شرکتهایی بود که در مدت زمان کوتاهی به پیشرفت قابل توجهی در مسیر از خوب به عالی رسیده بودند.
تحقیقاتی که بر روی این دو دسته بندی صورت میگرفت بر طبق عملکرد مالی، سیاستها، مدیریت نیروی کار و سبک مدیریت شرکتها بود.
مرحله 3: تحلیل و بررسی جزئیات
تمامی این دادهها در مورد شرکتها در طی 50 سال اخیر از جمله خط مشی آنها، تکنولوژی مورد استفاده و نحوه مدیریت آنها مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین تیم تحقیقاتی جیم کالینز با مدیر این شرکتها مصاحبه کردند و سود این شرکتها، مقدار و نحوه پاداش دادن به نیروی کار، تعدیل نیروی کار، ترازهای مالی و گردش کار مدیران شرکتها را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
مرحله 4: از بی نظمی تا هدف
در این مرحله، تیم تحقیقاتی یک فرآیند شامل بررسی و بسط ایدهها و مقایسه آنها، تجدید نظر کردن در مورد ایدههای اولیه، اصلاح مشکلات آنها، ساخت چهارچوبی جدید، شک کردن در مورد درست بودن این چهارچوبها، یافتن شواهد تازه و بازسازی دوباره آنها را به دفعات انجام دادند. سر انجام این تیم به چهارچوبی منسجم از مفاهیم رسیدند که این مفاهیم بهعنوان متغیری تأثیرگذار در مسیر از خوب به عالی رسیدن این شرکتها شناخته شد.
پیشرفت در روند از خوب به عالی طی سه مرحله تغییر بهدست میآید:
• افراد قانونمند و منضبط
• افکار قانونمدار و منضبط
• عملکرد قانونمدار و منضبط
دستیابی به موقعیت از خوب به عالی با مدیریت سطح پنجم
منظور از مدیران سطح پنجم، مدیرانی هستند که به بالاترین سطح سلسله مراتب مدیریتی رسیدهاند. اگر بخواهیم رده بندی مدیریتها را بیان کنیم به شرح ذیل هستند:
• سطح 1: افراد با توانمندی بالا
• سطح 2: عضو گروههای مشارکت
• سطح 3: مدیران کارآمد
• سطح 4: مدیران بانفوذ
• سطح 5: مدیران خلاق یا رهبر
جیم کالینز در این کتاب میگوید: ” پس از اینکه دریافتیم مدیران شرکتهایی که از خوب به عالی رسیدهاند چه کسانی هستند، شگفت زده شدیم. این مدیران در مقابل مدیران اسم و رسم داری که نام آنها را در تلویزیون و روزنامهها میبینید، گویی که از سیاره دیگری آمدهاند. “
منظور جیم کالینز از این جمله این است که مدیران اینگونه شرکتها کاملاً متفاوت از تصورات عموم هستند؛ این مدیران در حالی که خصوصیات مدیران رده پایینتر از خود را دارند، افرادی کاملاً متواضع، محترم و حتی گاهی کمرو هستند و همزمان بسیار جاه طلبند! یعنی این مدیران دارای ترکیبی متناقض از خصوصیات، تواضع انسانی و جسارت حرفهای در مسیر مدیریت خود هستند. همچنین، این مدیران تمایل دارند که حتی شرکت بدون حضور آنها یا بعد از حضور آنها نیز به موفقیت خود ادامه دهد.
سخن پایانی
همان طور که از نام کتاب نیز میتوان دریافت، محتوای این کتاب در مورد مسیر رشد و بالندگی شرکتها و افراد موفقی که از موقعیت خوب به موقعیت عالی رسیدهاند، است. جیم کالینز بهکمک تیم تحقیقاتی خود، کوشیدهاند که راز موفقیت شرکتها، سازمانها و افراد موفقی که به این موقعیت رسیدهاند را بیابند و شما را در رسیدن به این موقعیت یاری کنند.
دیدگاهتان را بنویسید