تمرکز کن!
این، قدرتمندترین، اثربخش ترین، سودمندترین، و متمایز ترین استراتژی در دنیای کسب و کار است. اگر پنجاه سال تجربه در مواجهه با اتواع چالش های کسب و کار را بدست آورید، اگر به روز ترین و علمی ترین کتب مدیریت کسب و کار را مطالعه نمایید، اگر با مجرب ترین و متخصص ترین مشاوران کسب و کار مشورت کنید، در نهایت به این نتیجه می رسید: تمرکز کن!
روی کاری که در دست داری تمرکز کن! روی کسب و کارت تمرکز کن! روی کیفیت زندگی کاریت تمرکز کن! روی یادگیری مهارتهای کاربردی تمرکز کن! فقط تمرکز کن!
شاخه های اضافی را قیچی کن، دور روابط بیهوده خط بکش، اهداف نامناسب را دور بریز، از شاخه ای به شاخه دیگر نپر، روی شاخه فعلی، روی کسب و کار فعلی و روی شایستگی هایی که داری تمرکز کن!
فلسفه تمرکز کن، چیست؟
نیازها و خواسته های ما همیشه نامحدود، و منابع (زمان و پول)، همیشه محدود است. جهت رسیدن به حد اعلای یک خواسته یا یک هدف، طبیعتا باید قید اغلب خواسته ها و اهداف دیگر را باید زد. وقتی روی یک هدف متمرکز می شویم، با سرعت بیشتر به آن هدف می رسیم. مشکل اغلب انسانها و کارآفرینان این است که اقدامات و فعالیت های کوتاه مدت آنها، جهت دستیابی به اهداف بلند مدت متمرکز نیست. در واقع یا اهداف چندگانه و مبهمی دارند و یا اینکه روی هدفی که مشخص شده، تمرکز نمی کنند.
استراتژی تمرکز چقدر سودمند است؟
پژوهشی که در سال 2021 در دانشگاه بازرگانی هاروارد روی صدها کسب و کار در چندین کشور و طی چندین سال انجام شده است، نشان می دهد، کسب و کارهایی که روی یک هدف، یک محصول، یک استراتژی و یک مسیر متمرکز می شوند، عملکرد بسیار چشمگیرتری نسبت به رقبا دارند. مثال بارز آن شرکت اپل است که در سال 1995 میلادی به دلیل تعدد شاخه ها و اهداف گوناگون به ورشکستگی رسید، اما با تغییر دیدگاه توسط استیو جابز در همان سال و هرس کردن ساختار شرکت، و تمرکز کردن روی یک شایستگی ممتار، توانست در سال 2006 به برند شماره یک دنیا تبدیل شود. پژوهش ها و آمارها نشان می دهد، زیان اصلی کسب و کارها ناشی از انجام ندادن برخی فعالیت ها و برنامه ها نیست، بلکه انجام دادن برخی فعالیت ها و برنامه های اشتباه است.
نکته شگفت انگیز این است که طبق بررسی دانشگاه هاروارد، میانگین بازدهی سرمایه در صنایع مختلف تقریبا یکسان است، اما بازدهی سرمایه از کسب و کاری به کسب و کار دیگر در یک صنعت به شدت متفاوت است. این بدین معناست که مشکل، از نوع کسب و کار ها نیست، بلکه مشکل ناشی از تمرکز یا عدم تمرکز کارآفرین روی کسب و کارش است. به زبان ساده تر، در صنعت ساختمان، کارآفرین ورشکسته وجود دارد و کارآفرین بسیار موفق هم وجود دارد. در صنعت مواد غذایی هم داستان همین است. وقتی یک کارآفرین به نتایج دلخواه در کسب و کارش نمی رسد، تصور می کند که این صنعت دچار رکود شده و یا مسائل بیرونی دیگر، عامل زیان دهی آن می باشد و به اشتباه، تصمیم می گیرد که این از این صنعت خارج شود و وارد صنعت دیگری شود، در صورتیکه اگر روی همان کسب و کار متمرکز می شد، به نتیاج بسیار بهتری دست می یافت.
دوره های MBA در موسسه ماد چقدر به شما کمک می کند تا روی کسب و کارتان متمرکز شوید؟
در دوره های MBA ، شما با چالش های واقعی یک کسب و کار آشنا می شوید و به این باور و دیدگاه می رسید که این چالش ها در همه کسب و کارها و صنایع وجود دارد. ماهیت چالش ها و مسائلی مانند فروش، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی دیجیتال، مالیات، قوانین کار و تامین اجتماعی، مسائل حقوقی و … در همه کسب و کارها یکسان است. وقتی به صورتی اصولی و تخصصی با این مفاهیم آشنا شوید و راه های غلبه بر این چالش ها را یاد بگیرید، طبیعتا بهره وری کسب و کارتان بسیار بیشتر خواهد شد. در دوره های MBA موسسه ماد، روی مسیر شغلی و کارآفرینی خودتان متمرکز خواهید شود و این تمرکز چیزی است که بعدا خواهید گفت: کاش زودتر …
دوره های MBA موسسه ماد
دوره های mba موسسه کسب و کار ماد، به سه دوره تفکیک می شود. این تفکیک دوره باعث می شود که در کم ترین زمان ممکن و به دور از اتلاف وقت، مهارت های لازم را به صورت پله پله و مرحله ای کسب نمایید و با توجه به شرایط و موقعیت خود، برای کسب مهارتهای جدید اقدام کنید.
دوره های mba موسسه ماد شامل سه دوره ذیل می باشد:
- دوره mba ویژه راه اندازی کسب و کار
- دوره mba ویژه مدیران کسب و کار
- دوره mba مشاوره محور ویژه مدیر عامل ها
این تفکیک دوره، مهمترین وجه تمایز موسسه ماد می باشد. برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر در مورد هر دوره، می توانید این صفحه را مطالعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید