جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دپارتمان های آموزشی
    • دانلود کاتالوگ دوره ها
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت اجرایی کسب و کار MBA
    • دپارتمان آیلتس و زبان های خارجه
      • دپارتمان آیلتس
      • دپارتمان زبان های خارجه
      • تعیین سطح
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • خدمات
    • مشاوره کسب و کار
    • دیجیتال مارکتینگ
    • نرم افزار ماد سی آر ام
  • مجله کسب و کار
  • تصاویر و ویدیوها
    • گالری تصاویر
    • ویدیوها
  • ارتباط با ما
موسسه کسب و کار ماد

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

ثبت نام

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در privacy policy ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)
موسسه کسب و کار ماد
  • صفحه اصلی
  • دپارتمان های آموزشی
    • دانلود کاتالوگ دوره ها
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت اجرایی کسب و کار MBA
    • دپارتمان آیلتس و زبان های خارجه
      • دپارتمان آیلتس
      • دپارتمان زبان های خارجه
      • تعیین سطح
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • خدمات
    • مشاوره کسب و کار
    • دیجیتال مارکتینگ
    • نرم افزار ماد سی آر ام
  • مجله کسب و کار
  • تصاویر و ویدیوها
    • گالری تصاویر
    • ویدیوها
  • ارتباط با ما
شروع کنید
0
موسسه کسب و کار ماد > مجله کسب و کار > مدیریت کسب و کار > مدیریت منابع انسانی > رابطه شخصیت با مدیریت کسب و کار

رابطه شخصیت با مدیریت کسب و کار

19 خرداد 1403
ارسال شده توسط admin
مدیریت کسب و کار، مدیریت منابع انسانی
رابطه شخصیت با مدیریت کسب و کار

اهمیت و کاربرد شخصیت با مدیریت کسب و کار، در موضوعاتی مانند مدیریت منابع انسانی، مذاکره، فروش و ارتباط موثر می باشد. شخصیت، یعنی مجموعه اي از رفتار و شیوه هاي تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی هاي بی همتا بودن، ثبات (پایداري) و قابلیت پیش بینی مشخص می شود. اکنون مسئله اینجاست که چگونه شخصیت افراد را بشناسیم و تناسب بین شخصیت و شغل را برقرار نماییم؟

آزمون ها و مدل هاي مختلفی براي ارزیابی شخصیت افراد وجود دارد، لیکن در استفاده از این آزمون ها باید دقت زیادي کرد.

در این مقاله به اهمیت و کاربرد موضوع شخصیت در مدیریت می پردازیم و چند آزمون شخصیت شناسی نیز معرفی می کنیم تا بتوانید به طور موثرتری کسب و کار و منابع انسانی خود را مدیریت نمایید.

تعریف شخصیت

آلپورت اشاره می کند، شخصیت، سازمان بندي پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام هاي روانی_ فیزیکی می شود که رفتار و تفکّر او را تعیین می کند. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است:

بی همتایی و تفاوت؛ شخصیت یک فرد بی همتاست و در عین بعضی مشابهت ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسانی وجود ندارد . در واقع شخصیت فرد، وجه تمایز او از دیگران محسوب می شود.

ثبات داشتن (پایداري)؛ اگر چه افراد در شرایط و محیط هاي گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آن ها داراي یک ثبات نسبی دائمی است.

قابلیت پیش بینی؛ با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می توان سبک رفتار و تفکر افراد را با احتمال زیاد پیش بینی کرد.  قابلیت پیش بینی رفتار با ثبات در رفتار ارتباط متقابل دارد.

ابعاد اصلی شخصیت

در سال هاي اخیر، تحقیقات زیادي دربارة پنج بعد اصلی شخصیتی، انجام شده و نتیجه تحقیقات هم آن را تأیید کرده است. این پنج عامل شخصیتی عبارتند از:

پرهیاهو: صمیمی و گرم، پرحرف که پیوسته ابراز وجود می کند.

سازشکار: خوش طینت، داراي روح تعاون و قابل اعتماد.

باوجدان: مسئولیت پذیر، قابل اتکاء، مؤثر و پیوسته در مسیر کسب موفقیت.

باثبات از لحاظ عاطفی: آرام، پرشور، در برابر تنش احساس امنیت می کند.

تجربه اندوز: تخیلی، از نظر هنر ، با احساس و اهل تفکر و شعور.

کاربرد اصلی موضوع شخصیت در مدیریت چیست؟

اگر کتاب رفتار سازمانی استیفن رابینز را مطالعه نمایید متوجه خواهید شد که هدف اصلی دانشمندان مدیریت در پرداختن به موضوع شخصیت، مسئلۀ تناسب شخصیت با شغل و در نتیجه بهبود عملکرد شغلی است. در واقع می توان گفت هر کسی را بهر کاري ساخته اند. مشاغل مختلف، شخصیت هاي مختلف را می طلبد و این تناسب یکی از مهم ترین کلید هاي موفقیت شغلی محسوب می گردد.

معرفی برخی از آزمونهاي شخصیت شناسی

برخی از مشهورترین آزمونهای شخصیت شناسی عبارتند از:

MBTI

آزمون شخصیت مایرز بریگز، یک پرسشنامه روان سنجی است که هدف از طراحی آن، اندازه گیري ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم گیري است . با انجام این آزمون شما متوجه می شوید که شما درونگرا هستید یا برونگرا؟ در جمع آوري اطلاعات شهودي هستید یا حسی؟ شخصیتی احساسی دارید یا منطقی؟ و در سبک هدایت با جهان خارج ادراکی برخورد می کنید یا قضاوت؟

این آزمون شخصیت تفاوت هاي روانشناسی را بر اساس چهار بخش متقابل یا دیکوتومی دسته بندي می کند که در نتیجه باعث ایجاد 16 نوع تیپ شخصیتی می گردد . معمولا این 16 نوع با اشاره به حروف اول هر کلمه شناخته می شود.

آزمون دیسک (DISC)

یکی از روانشناسان دانشگاه هاروارد به نام William Moulton Marston در دهه 1920 مدلی تحت عنوان DISC را ابداع کرد که به موجب فرضی این روانشناس، رفتار تمامی افراد با توجه به چهار خصیصۀ اصلی قابل پیش بینی است. آنچه در مورد این تست باید مد نظر قرار داد این است که این آزمون تحت هیچ عنوان شخصیت افراد را تحلیل نمی کند؛ بلکه به شخصی که در این آزمون شرکت می کند، نشان می دهد که کدامیک از چهار حالت در وي غالب است.

Dominant

افرادي که نه تنها برون گرا هستند بلکه در عین حال کار برایشان مهم است، اصطلاحاً تیپ D هستند. این تیپ افراد غالباً روي نتایج، حل مشکلات، مسائل و نتیجه تمرکز دارند.

Inspiring

افرادي که برون گرا بوده اما بیشتر به روابط انسانی متمایل هستند، جزو تیپ I هستند. این گروه بیشتر تمایل دارند تا روي تعامل با سایر افراد، لذت بردن از لحظات زندگی و خوش بودن تمرکز کنند.

Supportive

افرادي که درون گرا هستند و در عین حال روي روابط انسانی متمرکز می باشند ، اصطلاحا S هستند. به این شکل که روي حفظ روابط انسانی ، ایجاد صلح و آرامش و به طور کلی هارمونی متمرکز می باشند.

Cautious

افرادي که درون گرا هستند اما بر خلاف تیپ S، کار برایشان مهم تر از روابط انسانی است اصطلاحا تیپ C نامیده می شوند. این افراد بیشتر روي حقایق، قوانین و مقررات تمرکز می کنند.

به طور کلی، با استفاده از نتایج آزمون دیسک ما این امکان را خواهیم داشت تا نه تنها خودمان را بهتر بشناسیم، بلکه شناختمان از دیگر افراد، همچون همکاران، نیز بیشتر شود.

آزمون اینیاگرام  (Enneagram)

اینیاگرام واژه ای یونانی است که از دو بخش اینیا (ennea) به معنای 9 و گرام (gram) به معنی وجه تشکیل شده است. اینیاگرام در واقع نه تیپ یا وجه شخصیتی یا نه مدل ارتباطی انسان ها را تبیین می کند.

در اینیاگرام نه تیپ شخصیتی معرفی می شود، که هر یک از آن ها انگیزه ها، ارزش ها، تمایلات و ترس هاي خاص خودشان را دارند. باید توجه داشت که هیچ یک از تیپ هاي شخصیتی اناگرام، نسبت به تیپ هاي دیگر برتري ندارد و هریک از تیپ هاي شخصتی اناگرام، نقاط ضعف و نقاط قوت خاص خود را دارند که با شناخت آن ها می توانیم رابطه اي بهتر با خود و با دیگران برقرار کنیم.

نتیجه گیری

در نتیجه، شخصیت هر فرد مجموعه اي از خلق و خوي ها و ترجیحات و تمایلات هر فرد است که تا حد زیادي وي را از دیگران متمایز می کند. از طرفی، مشاغل متعددي در دنیاي کسب و کارها وجود دارند که با هم دیگر فرق دارند. طبیعتاً همان طور که از قدیم نیز گفته اند، هر کسی را بهر کاري ساخته اند. اثربخشی و بهره وري هر فردي در یک شغل به خصوصی بیشتر خواهد بود .

هنگام استفاده از آزمون های شخصیت شناسی، دقت کنید که آزمون مورد استفاده باید استاندارد و معتبر باشد و ثانیا شیوه استفاده از آزمون نیز باید صحیح باشد. نهایتا اگر از معتبرترین آزمون ها نیز استفاده نمایید و صحیح ترین شیوه را نیز به کار بگیرید، این نکته را می بایست مد نظر قرار دهید که هیچ آزمون شخصیت شناسی، صد در صد معتبر نیست و قطعا با خطاهایی همراه است . پس بهتر است استفاده از آزمون هاي شخصیت شناسی در کنار تجربه و سایر روش هاي ارزیابی مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب ها: ارتباط شخصیت و مدیریتشخصیت
قبلی اهمیت بخش بندي بازار برای مدیران بازاریابی
بعدی اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

پشتیبانی
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • بیوگرافی مشاهیر
  • توسعه فردی
  • خلاصه کتاب
  • دپارتمان فنی و مهندسی
  • دوره مدیریت عالی کسب و کار DBA
  • دوره مدیریت کسب وکار MBA
  • طراحی وب
  • کسب و کار
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت بهره وری
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت منابع انسانی
برچسب‌ها
crm DBA MBA اخراج استراتژی استراتژی تنوع افزایش بهره وری انضباط شخصی انگیزه اهداف رفتار سازمانی بازاریابی بازاریابی شبکه ای بهترین استراتژی توسعه فردی جانشین پروری خلاقیت و نوآوری دوره dba دوره های dba دوره های mba دکتر علی جمشیدی دیجیتال مارکتینگ رفتار سازمانی طراحی سایت علم رفتار سازمانی فرصت های سرمایه گذاری1402 فرهنگ سازمانی فن بیان مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت استراتژی مدیریت استراتژیک مدیریت بازاریابی مدیریت رفتار سازمانی مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی دیجیتال مدیریت کسب وکار مدیریت کسب و کار مصاحبه ی شغلی منابع انسانی موسسه کسب و کار ماد هفت گام گزینش نیروی انسانی ویلیام گلاسر کارآفرینی کاربرد های رفتار سازمانی گزینش
Whatsapp Instagram Telegram Youtube
logo

بیانیه ارزش

ما معتقد به این سخن هستیم :

مرا به تجربه معلوم گشت اندر آخر احوال 

که ارزش آدمی به علم است و ارزش علم به مال

چشم انداز

ما می خواهیم با شناسایی نیاز های آموزشی جامعه ، موثرترین آموزش های کاربردی را ارائه دهیم و در این مسیر همیشه پیشرو خواهیم بود .

استراتژی

ما فقط یک استراتژی داریم

 و آن رضایت مشتری هایمان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://maadbs.ir/?p=18466
ورود ×
کد تأیید
لطفا کد تأیید ارسال شده به را وارد کنید
ثبت
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ادامه
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

طراحی وب

  • 1 دوره

فن بیان

  • 3 دوره

کتاب

  • 7 محصول

مهندسی عمران

  • 41 دوره

پادکست های آموزشی

  • 1 دوره
دوره های کوتاه مدت

دوره های کوتاه مدت

  • 1 دوره

دپارتمان فنی و مهندسی

  • 8 دوره

کامپیوتر

  • 3 دوره
طراحی سایت

طراحی سایت

  • 3 دوره
فنی و مهندسی

حسابداری

  • 2 دوره
مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

  • 25 دوره
دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
Whatsapp Instagram Telegram Sms
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید…

آدرس موسسه کسب وکار ماد در سایت نشان

آدرس موسسه کسب وکار ماد در سایت بلد

تماس با ما
  • 09170003188 دپارتمان مدیریت
  • 09361205839 دپارتمان فنی مهندسی
  • 09174157853 دپارتمان آیلتس
  • 09173086118 دپارتمان عمران
  • شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 الی 20
  • info@maadbs.ir
  • شیراز،پل معالی آباد،خیابان شهیدکبار، کوچه یک