مدیریت منابع انسانی
تعریف مدیریت منابع انسانی:
مدیریت ارزشمندترین دارایی های سازمان یا به اختصار منابع انسانی (Human resource management)، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوریکه این افراد و سازمانشان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارتهای جدید، تقبل مسئولیتهای جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیتهایی نظیر کارمندیابی ، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی میشود.
فرایند منابع انسانی به طور کلی شامل ۴ بخش مدیریتی می شود: برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و نظارت بر انجام . شما باید ابتدا کارمندان را استخدام کنید و سپس به پیاده سازی اصول و قوانین کاری بر روی آنها پرداخته و این پروسه را نظارت کنید. این کار به شما برای رسیدن به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی کمک می کند.
اصول مدیریت منابع انسانی:
اصول مدیریت منابع انسانی به مجموعهای از قواعد گفته میشود که رعایت آنها توسط مدیر منابع انسانی باعث عملکرد بهتر و افزایش کارایی کارکنان سازمان خواهد شد. نتیجه این کار طبیعتا افزایش سودآوری در سازمان، کاهش هزینهها و تحقق اهداف و چشمانداز سازمانی است.
برخی از اصول مدیریت منابع انسانی عبارتند از:
- شناخت کامل و تخصصی افراد مشغول به کار: گاهی روابط بین کارمندان و مدیر هر بخش سطحی بوده که آسیبهای بسیاری را برای سازمان به دنبال خواهد داشت. یکی از این آسیبها عدم شناخت کافی مدیر از مهارتها و توانمندیهای کارکنان است. این آسیب زمانی بیشتر خودش را نشان میدهد که مدیر منابع انسانی سازمان تغییر کرده و مدیر جدید شناخت کافی درباره کارکنان ندارد.
- توجه به نیازهای کارکنان شرکت: گسترش روابط درون یک سازمان شباهت زیادی به روابط درون خانواده دارد. سرپرست خانواده که نقش مدیریتی را ایفا میکند، قبل از هر چیز به نیازهای تمامی افراد درون خانواده واقف است. گسترش روابط درون سازمان نقش مؤثر و مفید با پرسنل است. این موضوع باعث آگاهی هرچه بیشتر مدیریت از نیازهای کارکنان و همچنین آشنایی کارمندان با اهداف شرکت میشود.
- داشتن ارتباطی مؤثر و مفید با پرسنل و همچنین تضمین عدالت و انصاف در پرداخت حقوق.
برخی از فرآیندهای مهم در حوزه مدیریت منابع انسانی عبارتند از:
- فرآیند استراتژی مدیریت منابع انسانی.
- فرآیند توسعه قابلیت سازمان.
- فرآیند کارمندیابی.
- فرآیند توسعه کارکنان در سازمان.
- فرآیند مدیریت عملکرد.
مدیریت منابع انسانی وظایف مهمی را شامل می شود، به عنوان مثال:
اطمینان از اجرای صحیح دستورالعملها و رویههای سازمانی و اطمینان از رضایت و امنیت شغلی کارمندان و افزایش میزان بهرهروی. وظایف دیگر مدیر منابع انسانی شامل مدیریت استعداد، یادگیری، آموزش و توسعه، مدیریت پاداش و عملکرد، روابط کارمندان، رفاه کارمندان، پاداش و مزایا و تعامل کارکنان است.
اهداف مدیریت منابع انسانی:
در واقع مدیریت منابع انسانی به معنای استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیتهایی نظیر کارمندیابی ، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی میشود. هدف اصلی مدیریت منابع انسانی اطمینان از در اختیار داشتن نیروی کار شایسته و متعهد به سازمان و همچنین برآورده کردن نیازها ، آرزوها ، ارزش ها و عزت کارمندان و نگرانی از مشکلات اقتصادی – اجتماعی جامعه و کشور است. هدف دیگر مدیریت منابع انسانی، استخدام است. مدیران منابع انسانی مسئولیت اطمینان از تحقق کل مدیریت، هماهنگی و ارزیابی برنامه های منابع انسانی را بر عهده دارند.
یادگیری تخصصی و حرفه ای مدیریت منابع انسانی را با پکیج جامع پادکست های مدیریت منابع انسانی تجربه کنید
همچنین برای مطالعه بیشتر در حوزه منابع انسانی می توانید
کتاب مدیریت منابع انسانی نوشته دکتر علی جمشیدی را مطالعه کنید
1 دیدگاه
اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.