چکیده ای از کتاب گاو بنفش اثر ست گادین
گاو بنفش“ (Purple Cow) نوشتهی ست گادین، دربارهی بازاریابی و جذب مشتری است. گادین در این کتاب به اهمیت تمایز و منحصر به فرد بودن در بازار اشاره میکند. داستان گاو بنفش اثر ست گادین، اشاره به خاص بودن و وجه تمایز محصولات یا خدمات شما نسبت به سایر رقبا دارد. در واقع در دنیای امروزی کسب و کار، آنچه که فروش شما را افزایش می دهد، این وجه تمایز است.
اگر محصول شما ویژگی خاص و متفاوتی نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار داشته باشد، توجه ها را به خود جلب خواهید کرد. این موضوع، دقیقا همان موضوعی است که ست گادین در این داستان با استعاره “گاو بنفش” به آن اشاره می کند. با ما همراه باشید تا این داستان را به طور خلاصه بخوانید و بیاموزید که چگونه این وجه تمایز را می توانید در محصول یا خدمات خود ایجاد کنید.
داستان گاو بنفش
چند سال پیش به همراه خانواده ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوي شدیم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می چریدند. از پشت شیشۀ اتومبیل، به این منظره چشم دوختیم و از این همه زیبایی لذت بردیم. پس از بیست دقیقه، همه چیز رنگ باخت.
گاو هاي جدید به طور کامل شبیه به گاوهاي قبلی بودند و چیزي که تا پیش از این سرگرم کننده بود، دیگر عادي شده بود. بدتر از عادي، کسالت آور شده بود .
گاوها پس از مدتی که آن ها را می بینید، خسته کننده می شوند. ممکن است گاو هاي بسیار خوب و جذابی باشند، گاو هایی خوش اخلاق یا سالم تر، اما باز کسالت آورند. ولی یک گاو بنفش می تواند جالب باشد.
نچه خواندیم، نوشته ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش بود. او می گوید باید ” گاو بنفش ” داشته باشیم تا بتوانیم توجه دیگران را به خودمان و محصولمان جلب کنیم.
به بیان دیگر، چیز چشم گیر چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود و شایسته توجه است. چیزي است استثنایی، جدید و جالب.کالاهاي متعارف (همانند گاوهاي قهوه اي) کسالت آورند و به چشم نمی آیند.
کاربرد تکنیک گاو بنفش
تکنیک گاو بنفش هم در زندگی شخصی کاربرد دارد، هم در موفقیت سازمان ها و کشورها. شما براي این که از بین هزاران فرد مشابه انتخاب شوید، یا سازمان شما براي آن که از بین صدها مورد مشابه در ذهن مردم برجسته شود، یا کشورتان براي آن که از بین 196 کشور جهان، مورد انتخاب یک توریست یا سرمایه گذار قرار گیرد باید بنفش باشد.
پس موضوع بنفش دست مردم بدهید! ویژگی، محصول و خدمتی ارائه کنید که مردم بایستند، گوش کنند و خودشان به صورت خودخواسته داستانی را که از شما کشف کرده اند، با دیگران در میان بگذارند.
کاربرد تکنیک گاو بنفش در زندگی شخصی
تکنیک گاو بنفش در زندگی شخصی به معنای خلاقیت، ایجاد تمایز و منحصر به فرد بودن فرد نسبت به اطرافیان است. همانطور که در بازاریابی، تمایز باعث جلب توجه مشتریان میشود، در زندگی شخصی نیز میتواند به شما کمک کند تا در روابط، حرفه، و حتی عادات روزمره از یکنواختی خارج شوید.
با بهکارگیری خلاقیت، فکر متفاوت و نوآوری در رویکردها، میتوانید در جمع دوستان، محیط کاری یا خانواده برجسته شوید و به فردی تبدیل شوید که دیگران به راحتی او را فراموش نمیکنند. این رویکرد اعتماد به نفس شما را افزایش داده و کمک میکند در مسیر زندگی خود موفقتر باشید.
کاربرد تکنیک گاو بنفش در کسب و کار
در کسبوکار، تکنیک گاو بنفش به معنای ارائه محصول یا خدماتی است که بهطور قابلتوجهی متفاوت و خاص باشد تا در بازار پررقابت جلب توجه کند. این تمایز باعث میشود مشتریان شما را از میان انبوهی از رقبا انتخاب کنند و به برندتان وفادار بمانند.
با بهکارگیری خلاقیت و نوآوری، میتوانید تجربیات بینظیری برای مشتریان خلق کنید و آنها را به تبلیغکنندگان خود تبدیل کنید. این رویکرد نه تنها فروش و سود شما را افزایش میدهد، بلکه جایگاه کسبوکارتان را در ذهن مشتریان تثبیت میکند و موجب موفقیت پایدار در بازار میشود.
تجویز راهبردی
در عصر اطّلاعات و بمباران داده، بسیار مهم است که گاو بنفش وجود داشته باشد ، وگرنه توجه دیگران هیچ گاه جلب نخواهد شد. براي دستیابی به یک موضوع بنفش 3 نکته و فکر افزار (چرا که نه؟) به صورت ویژه مورد توجه قرار دهید:
- قابل توجه بودن (بنفش بودن) به معناي بالاترین کیفیت یا بهترین بودن نیست . تنها کافیست آن قدر متفاوت و یکتا باشید که براي شروع یک مکالمه بین مشتریان ارزشمند باشید و بتوانید ذهن دیگران را درگیر خود کنید. فراموش نکنید یک گاو بنفش نه بهتر از یک گاو قهوه اي است و نه بدتر از آن. فقط اگر ساده بیان کنیم: کاملاً متفاوت است. آن قدر متفاوت که ارزش آزمایش شدن گفتگو کردن و پرداختن توسط دیگران را دارد.
- اگر کاري را که دیگران می کنند، شما هم همان را انجام دهید و یا ویژگی اي را که دیگران دارند کپی کنید، هیچ گاه به گاو بنفش نخواهید رسید.
- هرگز همه افراد خوشحال نخواهند بود! اگر خاص و قابل توجه بشوید، احتمالا عده اي از مردم دیگر شما را دوست نخواهند داشت. این قسمتی از معناي خاص بودن است. می توان براي همه برجسته بود، اما نمی توان براي همه قابل قبول و دوست داشتنی بود. چرا که نه؟ تقریبا هیچ دلیل خوبی براي اکثر آن چیزهایی که انجام نمی دهیم، نداریم! و این عدم نوآوري، نتیجۀ ترس از ادامه ندادن مسیر دیگران است . ذهن خود را باز بگذارید و پیرو نباشید.
نتیجه گیری
با توجه به داستان “گاو بنفش”، میتوان گفت که در دنیای پر از اطلاعات و رقابت، تمایز و خلاقیت نقشی کلیدی در موفقیت فردی و کسبوکارها دارد. تکنیک گاو بنفش، با تأکید بر منحصر به فرد بودن و نوآوری، ابزاری مؤثر برای جلب توجه و حفظ آن است.
با بهرهگیری از این رویکرد، میتوان مسیر جدیدی برای موفقیت و رشد پایدار هم در زندگی و هم در حرفه خود ایجاد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید