جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دپارتمان های آموزشی
    • دانلود کاتالوگ دوره ها
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت اجرایی کسب و کار MBA
    • دپارتمان آیلتس و زبان های خارجه
      • دپارتمان آیلتس
      • دپارتمان زبان های خارجه
      • تعیین سطح
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • خدمات
    • مشاوره کسب و کار
    • دیجیتال مارکتینگ
    • نرم افزار ماد سی آر ام
  • مجله کسب و کار
  • تصاویر و ویدیوها
    • گالری تصاویر
    • ویدیوها
  • ارتباط با ما
موسسه کسب و کار ماد

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

ثبت نام

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در privacy policy ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)
موسسه کسب و کار ماد
  • صفحه اصلی
  • دپارتمان های آموزشی
    • دانلود کاتالوگ دوره ها
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت اجرایی کسب و کار MBA
    • دپارتمان آیلتس و زبان های خارجه
      • دپارتمان آیلتس
      • دپارتمان زبان های خارجه
      • تعیین سطح
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • خدمات
    • مشاوره کسب و کار
    • دیجیتال مارکتینگ
    • نرم افزار ماد سی آر ام
  • مجله کسب و کار
  • تصاویر و ویدیوها
    • گالری تصاویر
    • ویدیوها
  • ارتباط با ما
شروع کنید
0
موسسه کسب و کار ماد > مجله کسب و کار > مدیریت بازاریابی > بازاریابی و کارکردهای آن 4p

بازاریابی و کارکردهای آن 4p

16 اردیبهشت 1403
ارسال شده توسط admin
مدیریت بازاریابی
مفهوم 4p در بازاریابی

بخش بازاریابی بیشترین رابطه را با محیط بیرونی سازمان دارد. از لزوم زیر نظر گرفتن رفتار رقبا و بازخورد مشتریان و تغییراتی که در محیط اجتماعی، سیاسی، اقتصادي و… رخ می دهد تا پیش بینی بازار و بررسی بازارهاي جهانی، همه و همه به این معنی است که مدیریت بازار یابی نیازمند تفکري جامع و کل نگر دارد.

بازاریابی علی رغم مباحث گسترده آن بر پایه 4 مقوله اصلی قرار دارد  که تحت عنوان  4p شناخته می شود. در ادامه به مفاهیم مرتبط با بازاریابی و 4 مقوله اصلی آن می پردازیم.

تفاوت بازاریابی با فروش

تفاوت بازاریابی با فروش مثل تفاوت ایران با رامسر است. فروش یکی از بخش هاي بازاریابی و البته بخش مهم و جذاب آن به شمار می رود. برخی نیز معتقدند فروش زیرمجموعه مذاکره  است.

یکی از زیباترین تفسیرها در تفاوت بازاریابی و فروش توسط تئودور لویت در مقاله اي با عنوان نزدیک بینی بازاریابی در سال 1975 در مجله کسب و کار منتشر شده است . خلاصه بحث لویت این است که وقتی شرکت ها مشکل نزدیک بینی بازاریابی پیدا می کنند، فقط کف دست خودشان را می بینند. آن ها فکر می کنند که الآن چه چیزي در دست ماست و چگونه می توانیم آن را بهتر بفروشیم؟ در واقع فروش در این وضعیت به جاي بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد. چنین شرکت هایی حتی اگر دپارتمان هاي بازاریابی داشته باشند، به جاي فعالیت اصلیِ بازاریابی(یعنی شناخت بازار و نیازهاي آن) در عمل گرفتار فرایند فروش می شوند.

“پیتر داراکر” نیز بر این باور است که: هدف بازاریابی این است که مشتري را شناخته و نیازهاي او را درك نموده، به طریقی که کالایا خدمت، با نیازهاي او منطبق گردد و کالاي خود را به فروش برساند.

مفهوم 4p در بازاریابی

4 مقوله اصلی بازاریابی عبارتند از:

  • کالا و خدمات
  • قیمت گذاری
  • توزیع یا محل
  • ترویج یا ترفیع

منظور از 4p یا آمیخته بازاریابی، به عنوان ترجمه Marketing Mix استفاده می شود. منظور از آمیخته یا ترکیب، این است که که بین این اجزا می بایست یک نگرش مرکب  سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتري تأثیر گذارد. طراحی و توسعه آمیخته بازار که به آن 4p گفته می شود، شود، از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می باشد.

P اول: کالا و خدمات

دلیل اصلی شکست اکثر برنامه هاي بازاریابی این است که کالا یا خدمات انتخاب شده، مورد نیاز بازار نیست . اگر کالا یا خدمات خوبی نداشته باشید، زحمات شما به هدر خواهد رفت و بالعکس. همچنان که از قدیم گفته شده است، جنس خوب، خودش به فروش می رود. در بازاریابی در وهله اول باید دید آیا کالاها و یا خدماتی که ما تولید می کنیم در بازار کاربردي دارد و یا خیر؟

P دوم: قیمت گذاری

قیمت کالاها و یا خدمات باید رقابتی باشد . مشتري معمولا قیمت ها را مقایسه می کند. مشتري باید متقاعد شود که کالا یا خدماتی که دریافت می کند، با پولی که پرداخت می کند متناسب است.

P سوم: توزیع یا مکان یابی

کالا یا خدمات شما هرچند که خوب و داراي قیمت رقابتی باشد، تا در دسترس مشتري قرار نگیرد، هیچ گونه فروشی اتفاق نمی افتد. باید براي معرفی کالا، تبلیغات و ارائه کالا یا خدمات در بازار برنامه ریزي شود و اقدامات صحیحی صورت گیرد.

P چهارم: ترویج یا ترفیع

باید براي مشتري انگیزه ایجاد کرد. مشتري را ترغیب کرد تا کالا را بخرد. تخفیف، خدمات پس از فروش، و… از جمله اقداماتی است که باید در این زمینه صورت گیرد.

رویکردهای سنتی و مدرن در بازاریابی

بازاریابی در عصر حاضر دستخوش تحولاتی شده است که در مقایسه با رویکرد سنتی آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نظر مشتري

در بازاریابی سنتی نظرات گروه مشتریان مهم است ، اما در بازاریابی مدرن نظر فرد فرد مشتریان اهمیت دارد.

تصویر مشتري

بازاریابی سنتی تصویري روشن از مشتري ندارد، اما بازاریابی مدرن به دلیل نیاز به شناخت مشتري و امکانی که فن آوري اطلاعات و ارتباطات در اختیارش قرار می دهد ، تصویر روشنی از مشتري، نیازها و خواسته هایش در بانک هاي اطلاعاتی سازمان داشته و از آن بهره می گیرد.

محصول

براي سازمان هاي پیشین ارائه محصول استاندارد مزیت و سود به همراه داشت ، اما براي سازمان هاي امروزي تولید انبوه سفارشی سود به همراه دارد . در بازاریابی سنتی محصولاتی استاندارد براي مشتریان طراحی و ارائه می شود، درحالی که در بازاریابی مدرن ، تولید اگرچه به صورت انبوه صورت می گیرد، اما سفارش هر مشتري در آن لحاظ شده است.

تبلیغات

در بازاریابی مدرن با توجه به امکانات و رسانه هاي خصوصی مانند اینترنت، ایمیل و تلفن همراه و دیگر فضاهاي اختصاصی مجازي، براي هر فرد و پشتیبانی بانک هاي اطّلاعاتی قوي در این زمینه که فن آوري اطّلاعات آن را امکان پذیر ساخته است، ما شاهد تبلیغات اختصاصی براي یکایک مشتریان هستیم. در بازاریابی کلاسیک تبلیغات براي همه انجام می شود ، حال آن که بسیاري از هزینه هاي تبلیغات مربوط به کسانی می شود که نه در بازار هدف قرار داشتند و نه آن را می دیدند.

ارتباطات

در نگاه مدرن، سازمان ها دیگر اجازه ندارند بدون اخذ مجوز از مشتریان، با آن ها ارتباط برقرار کنند. در حالی که در نگرش بازاریابی سنتی بدون توجه به این حق مسلّم، سازمان ها به خود اجازه می دهند تا بر روي تلفن همراه مشتریان بدون اجازه و آگاهی آن ها پیام ارسال کنند. از سوي دیگر در این نگرش تنها به ارتباط یک سویه توجه می شود، درحالی که در بازاریابی مدرن تمام تلاش ها براي برقراري ارتباطات دوسویه سامان می یابد.

سهم بازار

در بازاریابی سنتی هدف، داشتن سهمی از بازار است. درحالی که در بازاریابی مدرن به دلیل اشباع شدن بازارها و رقابت سخت میان رقبا، سازمان ها به دنبال افزایش سهم خود از سبد مشتریان فعلی هستند.

نگرش به بازاریابی

درگذشته بازاریابی اصولا فعالیتی هزینه زا تلقی می شد، حال این که در شرایط فعلی و بدون انجام درست فعالیت هاي بازاریابی و استراتژي هاي اثربخش، امکان بقا و رشد وجود ندارد.

نتیجه گیری

بنابراین یک مدیر بازاریابی، باید نسبت به تمامی مقوله های اصلی و مرتبط با بازاریابی آگاه باشد. اگر هر کسب و کار تجاري (انتفاعی) را به یک موجود زنده تشبیه کنیم، بی تردید بخش بازاریابی را باید قلب آن موجود بنامیم. بخش فروش و بازاریابی اگر اثربخش نباشد، سازمان از نظر مالی ضعیف خواهد شد. ضعف مالی سازمان روي کیفیت پرداخت ها به منابع انسانی و انگیزش آن ها تاثیر خواهد گذاشت و مجدداً فروش تضعیف خواهد شد. اینجاست که اهمیت تسلط به مباحث بازاریابی مشخص می شود.

برچسب ها: بازاریابیمدیریت بازاریابی
قبلی فرسودگی شغلی و تاثیر ان بر کیفیت زندگی
بعدی شش قدم موثر و کاربردي در مدیریت نیروي انسانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

پشتیبانی
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • بیوگرافی مشاهیر
  • توسعه فردی
  • خلاصه کتاب
  • دپارتمان فنی و مهندسی
  • دوره مدیریت عالی کسب و کار DBA
  • دوره مدیریت کسب وکار MBA
  • طراحی وب
  • کسب و کار
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت بهره وری
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت منابع انسانی
برچسب‌ها
crm DBA MBA اخراج استراتژی استراتژی تنوع افزایش بهره وری انضباط شخصی انگیزه اهداف رفتار سازمانی بازاریابی بازاریابی شبکه ای بهترین استراتژی توسعه فردی جانشین پروری خلاقیت و نوآوری دوره dba دوره های dba دوره های mba دکتر علی جمشیدی دیجیتال مارکتینگ رفتار سازمانی طراحی سایت علم رفتار سازمانی فرصت های سرمایه گذاری1402 فرهنگ سازمانی فن بیان مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت استراتژی مدیریت استراتژیک مدیریت بازاریابی مدیریت رفتار سازمانی مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی دیجیتال مدیریت کسب وکار مدیریت کسب و کار مصاحبه ی شغلی منابع انسانی موسسه کسب و کار ماد هفت گام گزینش نیروی انسانی ویلیام گلاسر کارآفرینی کاربرد های رفتار سازمانی گزینش
Whatsapp Instagram Telegram Youtube
logo

بیانیه ارزش

ما معتقد به این سخن هستیم :

مرا به تجربه معلوم گشت اندر آخر احوال 

که ارزش آدمی به علم است و ارزش علم به مال

چشم انداز

ما می خواهیم با شناسایی نیاز های آموزشی جامعه ، موثرترین آموزش های کاربردی را ارائه دهیم و در این مسیر همیشه پیشرو خواهیم بود .

استراتژی

ما فقط یک استراتژی داریم

 و آن رضایت مشتری هایمان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://maadbs.ir/?p=17921
ورود ×
کد تأیید
لطفا کد تأیید ارسال شده به را وارد کنید
ثبت
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ادامه
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

طراحی وب

  • 1 دوره

فن بیان

  • 3 دوره

کتاب

  • 7 محصول

مهندسی عمران

  • 41 دوره

پادکست های آموزشی

  • 1 دوره
دوره های کوتاه مدت

دوره های کوتاه مدت

  • 1 دوره

دپارتمان فنی و مهندسی

  • 8 دوره

کامپیوتر

  • 3 دوره
طراحی سایت

طراحی سایت

  • 3 دوره
فنی و مهندسی

حسابداری

  • 2 دوره
مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

  • 25 دوره
دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
Whatsapp Instagram Telegram Sms
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید…

آدرس موسسه کسب وکار ماد در سایت نشان

آدرس موسسه کسب وکار ماد در سایت بلد

تماس با ما
  • 09170003188 دپارتمان مدیریت
  • 09361205839 دپارتمان فنی مهندسی
  • 09174157853 دپارتمان آیلتس
  • 09173086118 دپارتمان عمران
  • شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 الی 20
  • info@maadbs.ir
  • شیراز،پل معالی آباد،خیابان شهیدکبار، کوچه یک