فرصت ها و مزایای کسب و کار های کوچک
قابلیت تغییر و سازگاری
کسب و کارهای کوچک و متوسط به دلیل نداشتن ساختارهای اداری خشک و ماشینی، می توانند در شرایط گوناگون به سرعت برنامه ها و اهداف خود را تغییر دهند و از فرصت های محیطی به نحو مطلوب بهره بگیرند.
هزینه های اداری پایین
کسب و کارهای کوچک معمولا ارزان تر اداره می شوند. نسبت نیروی اداری به اجرایی در کسب و کارهای کوچک کمتر است. معمولا با بزرگ تر شدن کسب و کارها، نیروهای غیر عملیاتی (اداری و پشتیبانی) با سرعت بیشتری رشد می کنند.
چابکی
کسب و کارهای کوچک می توانند با انعقاد قراردادهای همکاری از ظرفیت خالی سایر کسب و کارها استفاده کنند، مدام دست به نوآوری بزنند، به سرعت وارد یک صنعت شوند و به سرعت نیز از صنعت خارج شوند.
ریسک پایین
کسب و کارهای کوچک چون تعهدات مالی (سرمایه های ثبات) و نیروی انسانی زیادی در اختیار ندارند، در شرایط رکود کمتر آسیب می بینند.
نقش منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط
در کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولا همه چیز به منابع انسانی وابسته است. سرمایه اصلی این کسب و کارها، سرمایه های انسانی است. چون اکثر این کسب و کارها در بخش های فروش و خدمات مشغول هستند و یا به نوعی درگیر مسئله فروش هستند، لبخند ها و اخم های روزانه پرسنل و یا جزئی ترین رفتارهای کارکنان با دخل روزانه شان مرتبط است. حتی در کسب و کارهی کوچکی که به تولید مشغول هستند، یکی از دغدغه های اصلی مدیر، نظارت بر عملکرد نیروی انسانی می باشد. سرمایه و تکنولوژی در این نوع کسب و کارها در رده های بعدی اهمیت دارد. یک تیم کاری شاد و پرکار در یک کسب و کار می تواند سودهای آنچنانی ایجاد کند و بالعکس ضعف در روحیه نیروی انسانی و نبود یک سیستم مدیریتی خوب می تواند منجر به تعطیلی و یا کوچک تر شدن یک کسب و کار شود.
در کسب و کارهای بزرگ تر، سرمایه و تکنولوژی ممکن است در جایگاههای بالاتری از نیروی انسانی قرار بگیرد.
نیروی انسانی، جزئی از سیستم کسب و کار شماست.
نیروی انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان مهمترین جز به شمار می رود، اما فراموش نکنید که این جز با دیگر اجزای کسب و کار باید تشکیل یک سیستم پایدار را بدهد. اگر استراتژی کسب و کار شما ایراد داشته باشد، جذب بهترین نیروی انسانی و سرمایه گذاری در این حوزه، ممکن است آنچنان موثر واقع نشود. منابع انسانی ارزشمند باید توسط استراتژی های موثر سازمان هدایت و پشتیبانی شود. همچنین منابع انسانی ارزشمند باید در چارچوب یک سیستم بازاریابی و مدیریت مالی اصولی نیز قرار بگیرد. کسب و کارها باید بتوانند با سیستم سازی و پیاده سازی استراتژی های موثر و هوشمند، وابستگی کسب و کار را به کارکنان کاهش دهند. کسب و کارها فقط در این صورت خواهند توانست با رفتن کارکنان کلیدی شان آسیب نبینند و همچنین می توانند به سرعت جانشین پروری کرده و روی کارکنان تازه استخدام شده تاثیر بگذارند.
دیدگاهتان را بنویسید