برخی از مفاهیم کلیدی و روش های بازاریابی به زبان ساده و طنز

بازاریابی روش های مختلفی دارد که با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، استفاده از هر کدام از آنها می تواند مفید باشد.
بازرایابی مستقیم
فرض کنید شما مستقیماً به دختر زیبایی که در مهمانی دیدهاید نزدیک میشوید و میگویید: “سلام، با من دوست میشی؟” به این میگن: بازاریابی مستقیم!
شما بدون واسطه و بیمقدمه، مستقیماً پیام بازاریابی خود را به مخاطب منتقل کردهاید. این همان چیزی است که در بازاریابی مستقیم اتفاق میافتد: تبلیغ یا پیشنهاد فروش مستقیماً به مشتری داده میشود.
تبلیغات
فرض کنید شما وارد مهمانی میشوید، بلندگو را برمیدارید و اعلام میکنید: “من خیلی جذابم، پولدارم و باحالترین آدم اینجا هستم!” به این میگن: تبلیغات!
شما در حال تبلیغ خودتان برای جلب توجه دیگران هستید. تبلیغات یعنی ارسال یک پیام عمومی برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر ذهن او.
مقاله پیشنهادی :
برندسازی
فرض کنید قبل از اینکه به مهمانی بروید، همه دربارهٔ شما شنیدهاند؛ میدانند که خوشاخلاق، باکلاس و موفق هستید. حتی قبل از اینکه چیزی بگویید، دختر زیبا به شما لبخند میزند. به این میگن: برندسازی
این قدرت برند است. برند تصویری ذهنی است که مردم از شما دارند. برندسازی یعنی ساختن آن تصویری که شما میخواهید مردم از شما داشته باشند.
بازاریابی محتوایی
فرض کنید شما با دختر زیبای مهمانی درباره موسیقی، فیلم و هنر صحبت میکنید و اطلاعات جالبی ارائه میدهید. او مجذوب دانستهها و شخصیت شما میشود. به این میگن: بازاریابی محتوایی!
بازاریابی محتوایی در واقع ارائه محتوای ارزشمند برای جذب و حفظ مشتری بدون فشار مستقیم برای فروش است.
بازاریابی دهانبهدهان
فرض کنید دوستان دختر درباره شما تعریف میکنند و میگویند “اون پسر خیلی باهوشه، شغل خوبی داره، اخلاقشم عالیه.” به این میگن: بازاریابی دهان به دهان!
این نوع بازاریابی از طریق توصیه دیگران انجام میشود و بسیار قدرتمند است، چون بر اعتماد افراد استوار است.
مقاله پیشنهادی :
مفهوم انواع بازاریابی به ساده ترین شکل ممکن!
سهم بازار
فرض کنید در مهمانی ۱۰ دختر زیبا حضور دارند. اگر 4 نفر از آنها جذب شما شوند، شما 40٪ مشتریان را به دست آوردهاید! به این میگن: سهم بازار.
سهم بازار یعنی نسبت مشتریان شما به کل بازار موجود. هدف هر کسب و کاری افزایش سهم بازار است.

مزیت رقابتی
فرض کنید شما در یک مهمانی، تنها فردی هستید که می تواند پیانو بنوازد، یا تنها کسی هستید که زبان فرانسه بلد است. این ویژگیها باعث تمایز شما میشود. به این میگن: مزیت رقابتی!
مزیت رقابتی یعنی چیزی که شما را از رقبا متمایز و جذابتر میکند. بدون مزیت، در بازار گم میشوید.
مدیریت ارتباط با مشتری
فرض کنید بعد از مهمانی، شما به دختری که به او علاقه مند شده اید، پیامهای محبتآمیز میفرستید، تولدش را تبریک میگویید و برایش وقت میگذارید. او احساس میکند که برای شما مهم است. به این میگن: مدیریت ارتباط با مشتری!
مدیریت ارتباط با مشتری یعنی حفظ و تقویت رابطه با مشتریان برای ایجاد وفاداری و تکرار خرید.
تحقیقات بازار
فرض کنید قبل از نزدیک شدن به دختر مورد علاقه تون، درباره علایق، سلیقه، وضعیت روحی، خانواده و معیارهای او تحقیق میکنید. به این میگن: تحقیقات بازار!
تحقیقات بازار یعنی شناخت دقیق نیازها، رفتارها و ترجیحات مشتریان برای تصمیمگیری بهتر در بازاریابی
پیشنهاد ارزش
فرض کنید شما در یک مهمانی به دختر مورد علاقه تان میگویید: “با من دوست شو، چون من همیشه باهات محترمانه رفتار میکنم، بهت احترام میذارم، و خوش میگذره.” به این میگن: پیشنهاد ارزش!
پیشنهاد ارزش یعنی دلایلی که مشتری باید شما را انتخاب کند. این پیشنهادات باید مشخص و متقاعدکننده باشد.
استراتژی قیمتگذاری
فرض کنید یکی از رقبای شما مدام شامهای گران میخرد، اما شما با برنامهریزی خاص و تجربه متفاوت (مثلاً پیکنیک خلاقانه) دل دختر مورد علاقه تان را به دست میآورید. به این میگن: استراتژی قیمت گذاری!
استراتژی قیمتگذاری یعنی اینکه محصول یا خدمت خود را با چه قیمتی عرضه کنید تا هم سود ببرید و هم مشتری جذب شود.
مقاله پیشنهادی :
طراحی و اجرای قیف فروش در 6 جلسه
جایگاهیابی برند
فرض کنید همه در مهمانی شما را به عنوان “پسر مودب و با سواد” میشناسند، نه فقط یک آدم خوشتیپ. به این میگن: جایگاه یابی برند!
جایگاهیابی یعنی جایگاهی که برند شما در ذهن مشتری دارد. جایگاهیابی قوی یعنی مخاطب دقیقاً میداند چرا باید شما را انتخاب کند.
بخشبندی بازار
فرض کنید شما متوجه میشوید که همه دخترهایی که در مهمانی حضوردارند، شبیه هم نیستند؛ برخی عاشق کوه نوردی هستند، برخی موسیقی، برخی سینما و …. شما روی گروهی تمرکز میکنید که به شما و علایقتان نزدیکتر است. به این میگن: بخش بندی بازار!
بخشبندی بازار یعنی تقسیم بازار به گروههایی با ویژگیها و نیازهای مشابه برای بازاریابی مؤثرتر
دیدگاهتان را بنویسید