جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره های آموزشی
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت کسب و کار MBA
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان آیلتس
    • دپارتمان زبان های خارجه
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • مجله کسب و کار
  • مشاوره کسب و کار
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
موسسه کسب و کار ماد

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

ثبت نام

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)
موسسه کسب و کار ماد
  • صفحه اصلی
  • دوره های آموزشی
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت کسب و کار MBA
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان آیلتس
    • دپارتمان زبان های خارجه
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • مجله کسب و کار
  • مشاوره کسب و کار
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
شروع کنید
0

وبلاگ

موسسه کسب و کار ماد > مجله کسب و کار > مدیریت کسب و کار > مدیریت منابع انسانی > اخراج یا انفصال کارکنان

اخراج یا انفصال کارکنان

16 خرداد 1402
ارسال شده توسط maadadmin
مدیریت منابع انسانی
اخراج کارکنان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

نحوه اخراج در شرکت های بزرگ و کوچک

یکی از دوستان نزدیکم که کارمند یکی از پتروشیمی های بزرگ در منطقه عسلویه است، به نقل از یکی از دوستان خود تعریف می کرد که در یکی از شرکت های بزرگ اروپایی، وقتی فردی را می خواهند اخراج کنند، او را به دفتر نگهبانی فرا می خوانند. بدون اینکه کارمند مربوطه اطلاعی از اخراج خود داشته باشد، به او می گویند شما اخراج هستید و از این لحظه حق ورود به شرکت را ندارید. وسایل شخصی کارمند که در محل کارش جامانده را نیز بوسیله پست برای او ارسال می کنند.
این روش اخراج را من در شرکت های بزرگ نه تائید می کنم و نه فکر می کنم یک روش اصولی و رایج باشد. اما در شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط، به هیچ وجه چنین روشی توصیه نمی شود. فرآیند اخراج مانند فرایند گزینش باید بصورت مرحله ای و بر اساس یک اصول منظم باشد.


اصول صحیح اخراج کارکنان

اخراج نیرو به اندازه استخدام نیرو مهم است و شاید مهمتر. در حالیکه مدیران غالبا روی استخدام تمرکز می کنند و از اصول اخراج صحیح غافل اند. در اینجا چند نکته در مورد اخراج نیرو را بیان می کنیم.

فرآیند اخراج را تعریف کنید

فرایند اخراج باید عاری از احساس و هیجان و مشابه فرایند استخدام باشد. بررسی مدارک و مستندات، ارزیابی ، مصاحبه و تصمیم به اخراج. قبل از تصمیم به اخراج حتما با کارمند مربوطه مصاحبه کنید. این مصاحبه را من مصاحبه اخراج می نامم. زیرا یک مصاحبه ارزیابی و راستی آزمایی مشابه مصاحبه گزینش محسوب می شود. در این مصاحبه باید در مورد دلایل اخراج با ایشان صحبت کنید، توضیحات و صحبت های ایشان را هم بشنوید و بتوانید فرد را قانع کنید که تصمیم درستی گرفته اید. اگر نتوانید فرد را قانع کنید، یا دلایل شما به اندازه کافی موجه نیست و یا اینکه صراحت و قاطعیت در سیاست ها و کلام شما وجود ندارد.

در هر حال نکته مهم این است که کارمند مربوطه فرصت دفاع و بیان توضیحات خود را داشته باشد. همچنین دلیل اخراج را بهتر است با بقیه کارکنان در میان بگذارید تا شاخص های ارزیابی عملکرد شما ، در سازمان نهادینه شود.

در اخراج نیرو عجله نکنید

به کندی استخدام و به سرعت اخراج کنید. منظورم از این اصل این است که وقتی به این نتیجه رسیدید که فردی باید اخراج شود، در اخراج او تعلل نکنید. زیر وجود چنین فردی در سازمان، طبیعتا به سود شما نخواهد بود. اما وقتی در اینجا عرض می کنم در اخراج نیرو عجله نکنید منظورم این است که نباید به سرعت قضاوت کنید. حتما مدارک و مستندات و شواهد را بررسی کنید، از منابع مختلف اطلاعات بگیرید و تصمیم گیری در مورد اخراج را اندکی به تاخیر بیاندازید.
اخراج نیرو هم باید به صورت مرحله ای باشد. در مورد خطاها و ایرادات کوچک یک تذکر شفاهی ممکن است کفایت کند. با تکرار این خطاها و سهل انگاری ها، می توانید یک تذکر جدی تر بدهید. اما اگر دیدید فرد خاطی کم کاری و یا خرابکاری می کند و به تذکرات شما نیز توجهی نمی کند، و روی بقیه همکاران نیز تاثیر منفی دارد، زمان را برای اخراج او از دست ندهید.

با شجاعت اخراج کنید

اگر دلایل کافی برای اخراج فرد وجود دارد، باید بدون هرگونه ترحم و ترس و تعارف، تصمیم خود را اجرا کنید. بدون پرده و ابهام با کارمند مربوطه صحبت کنید و فرآیند اخراج و تسویه حساب او را با احترام و قاطعانه و بدون وقت کشی انجام دهید.
در یکی از سالن های زیبایی، مدیر سالن در مورد اخراج یکی از کارکنانش می گفت که یکی از کارکنانش که مدت هاست هنجار شکنی می کند، نمی تواند او را اخراج کند. نهایتا به حسابدار خود گفته بود که به ایشان بگوید از شنبه سر کار نیاید.

مانند یک رهبر اخراج کنید

هنگام اخراج ژست های خودکامگی و خشونت وار به خود نگیرید. اخراج حتما باید همراه با دلجویی باشد. مخصوصا اگر اخراج به دلیل اشتباه در استخدام بوده است، باید عذرخواهی و دلجویی کنید و حتی الامکان حمایت های لازم را از او به عمل بیاورید. به هر حال، از آنجا که اخراج برای هر کارمندی ناخوشایند است، بهتر است اخراج همراه با حمایت های لازم از قبیل مشاوره، روحیه دادن و راهنمایی برای کاریابی، باشد. برای اینکه کارمند مربوطه از نظر روحی آسیب نبیند و آمادگی لازم را داشته باشد، بهتر است حتی الامکان یک ماه یا یک هفته قبل از اخراج، وی را آگاه کنید. اگر هم او را برای کار دیگری مناسب تر می دانید، از معرفی ایشان به شرکت های مرتبط، دریغ نکنید.

تجربیات و رابطه را اخراج نکنید

فرآیند اخراج باید به گونه ای باشد که رابطه ها و تجربیات، حفظ شود. اگر سیستم سازمانی شما اصولی باشد و مانند یک رهبر اخراج کرده باشید، طبیعتا نباید نگران پیامدهای اخراج باشید و ازطرفی بتوانید بعد از اخراج هم از تجربیات فرد استفاده کنید. در کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولا چون فرآیندها و اطلاعات سازمان سیستم سازی نمی شود، اخراج و یا انفصال کارکنان کلیدی می تواند برای سازمان مشکل آفرین باشد. برای رهایی از این مشکلات باید در زمانی که همه چیز عادی است، برای زمان اخراج و انفصال کارمندان برنامه ریزی کنید. در واقع باید هر زمانی آمادگی از دست دادن کارکنانتان را داشته باشید.

 لازمه این کار این است که اطلاعات و تجربیات سازمانی شما در سازمان دست به دست شود، مدارک و مستندات به شیوه ای اصولی و یکپارچه مستندسازی و بایگانی شود و از نرم افزار های مربوطه در بخش های فروش، مالی و اداری استفاده نمایید.

 

اخراج کارکنان از نظر قوانین کار و تامین اجتماعی

اگر با کارمند مربوطه قرارداد کتبی دارید باید دقت نمایید که قرارداد های کار توسط هیچ کدام از طرفین قابل فسخ نیست، مگر اینکه قصور کارمند توسط شوراهای حل اختلاف کار، اثبات شود.
اگر کارمند اخراج شده توسط شما بیمه شده است، باید ترک کار وی را کتبا به اداره کار و تامین اجتماعی اعلام نمایید. همچنین به عنوان کارفرما موظف هستید علاوه بر تسویه حقوق و مزایا، حق سنوات ایام کارکرد ایشان را بر اساس نرخ اعلامی همان سال توسط شورای عالی کار، به ایشان پرداخت نمایید.

برچسب ها: اخراج کارکناندکتر علی جمشیدیمدیریت کسب و کارمدیریت منابع انسانیموسسه کسب و کار ماد
قبلی هفت گام برای گزینش در کسب و کارهای کوچک و متوسط
بعدی کاربردی ترین مهارتهای توسعه فردی

1 دیدگاه

اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.

  • عباس غفاری گفت:
    7 تیر 1402 در 09:36

    بسیار مفید و آموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • توسعه فردی
  • دوره مدیریت کسب وکار MBA
  • کسب و کار
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت بهره وری
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت منابع انسانی
برچسب‌ها
DBA junior MBA MBA Network Effect POP و POD در بازاریابی آموزش های مدیریتی اثر شبکه ای استراتژی استراتژی بهینه استراتژی هر چه ساده تر بهتر افزایش بهره وری انضباط شخصی انگیزه بازاریابی تامین اجتماعی ترویج فرهنگ سازمانی ترویج فرهنگ کار تیمی در سازمان تصمیم گیری پویا توسعه فردی خطای هاله ای دوره dba دوره mba دوره مدیریت عالی کسب و کار دوره های dba دوره های mba دوره های مدیریتی دکتر علی جمشیدی رهبری سازمان چابک سواد دیجیتال فرصت های شغلی فن بیان قوانین کار مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت چابک مدیریت کسب وکار مدیریت کسب و کار منابع انسانی موسسه کسب و کار ماد هوش هیجانی چگونه یک مدیر الهام بخش باشیم؟ کارآفرینی کار تیمی گزینش
icon--white Whatsapp Instagram Telegram Youtube
logo

بیانیه ارزش

ما معتقد به این سخن هستیم :

مرا به تجربه معلوم گشت اندر آخر احوال 

که ارزش آدمی به علم است و ارزش علم به مال

چشم انداز

ما می خواهیم با شناسایی نیاز های آموزشی جامعه ، موثرترین آموزش های کاربردی را ارئه دهیم و در این مسیر همیشه پیشرو خواهیم بود .

استراتژی

ما فقط یک استراتژی داریم

 و آن رضایت مشتری هایمان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://maadbs.ir/?p=12163
ورود ×
کد تأیید
لطفا کد تأیید ارسال شده به را وارد کنید
ثبت
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ادامه
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
پشتیبانی
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

کتاب

  • 3 محصول
دوره های کوتاه مدت

دوره های کوتاه مدت

  • 2 دوره

پادکست های آموزشی

  • 1 دوره
مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

  • 4 دوره
فنی و مهندسی

حسابداری

  • 1 دوره
طراحی سایت

طراحی سایت

  • 1 دوره

کامپیوتر

  • 1 دوره

دپارتمان فنی و مهندسی

  • 3 دوره

دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید

icon--white Whatsapp Instagram Telegram Sms
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید…

تماس با ما
  • 09170003188
  • شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 الی 20
  • info@maadbs.ir
  • شیراز،پل معالی آباد،خیابان شهیدکبار، کوچه یک