دوره DBA چیست و برای چه افرادی مناسب است؟
دکترای مدیریت کسب و کار (DBA)، یک مدرک تحصیلات تکمیلی پیشرفته است که برای مدیران و حرفهایهای کسب و کار طراحی شده است تا مهارتهای مدیریتی و رهبری خود را به سطح بالاتری برسانند. این برنامه ترکیبی از دانش تئوری و کاربردی است که به شرکتکنندگان امکان میدهد تا با تحلیل عمیقتر مسائل سازمانی و استراتژیک، تواناییهای خود را در حل مشکلات پیچیده افزایش دهند. DBA برای افرادی مناسب است که میخواهند دانش مدیریت را بهطور مستقیم در محیطهای تجاری و اجرایی به کار گیرند. با گذراندن این دوره، فارغالتحصیلان نه تنها درک عمیقتری از اصول مدیریتی پیدا میکنند، بلکه مهارتهای لازم برای رهبری مؤثر و تصمیمگیری استراتژیک در سازمانها را نیز به دست میآورند.
چرا کسب مهارت های مدیریت کسب و کار برای مدیران الزامی است؟
یک واقعیت در دنیای کسب وکار وجود دارد و آن این است که اگر شما در یک حوزه دانش کافی نداشته باشید نمی توانید در آن حوزه، کنترلی هم اعمال کنید و چیزی را که نتوانید کنترل کنید نمی توانید مدیریت کنید. مدیران کسب و کارها نیاز دارند در تمامی بخش های یک سازمان از قبیل حسابداری، فروش، بازاریابی، منابع انسانی، مسائل حقوقی، IT و … کنترل داشته باشند. واقعیت این است که در بهترین حالت هر کدام از ما در یک حوزه دانش کافی داریم. به عنوان مثال ممکن است ما متخصص بازاریابی یا حسابداری یا IT یا مسائل حقوقی باشیم، اما وقتی ما در راس یک کسب و کار قرار می گیریم و برای کل یک کسب و کار باید تصمیم بگیریم، لازم است که در همه ی بخش ها تسلط نسبی داشته باشیم تا بتوانیم در آن بخش ها نظارت و کنترل موثری اعمال کنیم.
دوره های MBA و DBA به شما کمک می کند تا یک دید جامع و سیستمی نسبت به همه بخش های مرتبط با یک کسب و کار بدست آورید تا بتوانید آن کسب و کار را به شیوه ای موثر تر اداره کنید.
تفاوت دوره DBA و MBA
DBA مخفف Doctorate of Business Administration و به معنای دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار می باشد و عالی ترین دوره آموزشی در حوزه مدیریت کسب و کار به شمار می رود. در این دوره، مهارت های کلان اداره سازمان ها در سطح بین المللی و جهانی به مدیران ارشد کسب و کارها آموزش داده می شود.
از طرف دیگر، MBA مخفف Master of Business Administration و به معنای کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است. این دوره، در حال حاضر به روزترین، جامع ترین و کاربردی ترین دوره آموزشی جهت اداره کسب و کارها و توسعه مهارتهای شغلی و مدیریتی در دنیا محسوب میشود. اگر کسب و کاری دارید، به فکر راه اندازی کسب و کاری هستید، به مباحث مدیریت کسب و کار علاقه مندید و یا حتی به عنوان یک مدیر میانی مشغول به کار هستید، می توانید در دوره mba شرکت کنید و با ارتقای توانمندی های مدیریتی، فرصت های جدیدی را پیش روی خود داشته باشید و نسبت به رقبای خود، متمایز شوید.
دوره DBA برای چه افرادی مناسب است؟
مفاهیم و مطالب دوره DBA، بسیار گسترده تر از MBA است و سرفصل ها در سطح سازمانی و بین المللی و برای مدیران ارشد کسب و کار تدریس می شود. بنابراین، این دوره برای افرادی مناسب تر است که حداقل مدرک تحصیلی آن ها، کارشناسی یا کارشناسی ارشد مدیریت یا یکی از زیر شاخه های رشته مدیریت باشد، و یا حداقل به مدت 5 سال سابقه مدیریت یک کسب و کار را داشته باشد.
اگر فردی با مدرک غیر از کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته های مدیریتی قصد شرکت در دوره های مدیریت کسب و کار را داشته باشد، پیشنهاد می شود که ابتدا در دوره MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار) شرکت کند و مهارت های لازم و آشنایی کامل با سرفصل های مدیریتی را کسب نماید. پس از اتمام دوره mba یا داشتن رزومه تحصیلی یا تجربی مرتبط، می توانید در دوره DBA شرکت نمایید و مهارتهای مدیریتی خود را تکمیل تر کنید.
تفاوت دوره های مدیریت کسب و کار موسسه ماد
موسسه کسب و کار ماد از سال 90 تاکنون بیش از 83 دوره MBA و بیش از 36 دوره DBA برگزار نموده و در این سالها به صورت مستمر محتوای خودش را ارتقا داده است و از اساتید مجرب و مطرح کشوری استفاده کرده است.
موسسه آموزش عالی ماد با مجوز 24/3007 مورخ 1385/8/8 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه های مدیریت کسب و کار، کامپیوتر، زبان های خارجه و روانشناسی فعالیت می نماید. در پایان دوره، گواهینامه معتبر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشپذیران اعطا می گردد. این گواهینامه قابل ترجمه رسمی بوده و در سراسر دنیا دارای ارزش قانونی می باشد.
دوره DBA و MBA موسسه ماد نیز از این قاعده مستثنی نیست و در پایان دوره ها به دانشپذیران دوره DBA، گواهینامه مدیریت عالی کسب و کار و به دانشپذیران دوره MBA، گواهینامه مدیریت اجرایی کسب و کار اعطا می گردد.
نتیجه گیری
امیدواریم که فضایی که در حال حاضر در موسسه کسب وکار ماد فراهم گردیده بتوانیم در اختیار علاقه مندان و مدیران قرار بدهیم تا در این شرایط اقتصاد کشورمان که پرتلاطم و بی ثبات است، بتوانند بهره وری خودشان را ارتقا داده و در زندگی کاری و شخصی خود پیشرفت نمایند. زیرا یادگیری مدیریت کسب و کار باعث می شود که در کسب وکار خودمان به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. همچنین، بتوانیم در زندگی شخصیمان نیز با مدیریت زمان و با تفویض اختیارهایی که یاد می گیریم، به اوقات فراغت خودمان، تکالیف شخصی، به نقش پدر یا مادر بودنمان و نقش اجتماعی خودمان هم برسیم. با کسب این مهارتها، کیفیت زندگی ما نیز ارتقا خواهد یافت.
دیدگاهتان را بنویسید