جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره های آموزشی
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت کسب و کار MBA
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان آیلتس
    • دپارتمان زبان های خارجه
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • مجله کسب و کار
  • مشاوره کسب و کار
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
موسسه کسب و کار ماد

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

ثبت نام

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)
موسسه کسب و کار ماد
  • صفحه اصلی
  • دوره های آموزشی
    • دپارتمان مدیریت
      • مدیریت عالی کسب و کار DBA
      • مدیریت کسب و کار MBA
    • دپارتمان دوره های کوتاه مدت
    • دپارتمان آیلتس
    • دپارتمان زبان های خارجه
    • دپارتمان فنی و مهندسی
      • طراحی وب
      • حسابداری
      • ICDL
    • دپارتمان عمران
    • اساتید
  • محصولات
    • کتاب
    • پادکست صوتی
  • مجله کسب و کار
  • مشاوره کسب و کار
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
شروع کنید
0

وبلاگ

موسسه کسب و کار ماد > مجله کسب و کار > مدیریت کسب و کار > مدیریت منابع انسانی > 6 قدم موثر و کاربردی در مدیریت منابع انسانی + کیفیت زندگی کاری

6 قدم موثر و کاربردی در مدیریت منابع انسانی + کیفیت زندگی کاری

3 تیر 1402
ارسال شده توسط maadadmin
مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

o قدم اوّل: ساختار نیروی انسانی را به درستی مشخص نمایید.

قبل از هرگونه استخدام نیرو، حتماً ساختار نیروی انسانی، شامل عناوین شغلی، شرح وظایف مربوط به هر شغل، رابطة هر شغل با بقیه مشاغل، شرایط شغلی از قبیل ساعات کار، امکانات، حقوق و مزایا، مسئولیت‌های مربوط به هر شغل، اختیارات و… را مشخص نمایید. غالب تعارض‌های بین کارکنان و کارفرمایان از همینجا شروع می‌شود.

o قدم دوم: در گزینش نیروی انسانی دقّت زیاد کنید.

گزینش بد، با آموزش خوب جبران نخواهد شد. گزینش بد با حقوق و دستمزد خوب هم جبران نخواهد شد. گزینش بد، با هیچ چیزی قابل جبران نیست. برای گزینش نیرو، به یک مصاحبه 15 دقیقه‌ای اکتفا نکنید. برای یک گزینش خوب باید تعداد داوطلب‌ها زیاد باشد، بنابراین آگهی‌های استخدام را مدّت دارتر کنید و از همة کانال‌ها برای فراخوان جذب نیرو استفاده نمایید. استفاده از آزمون‌های شغلی استاندارد، استفاده از تست‌های شخصیت شناسی و مصاحبه‌های استاندارد می‌تواند گزینش را دقیق‌تر و مؤثّرتر کند.

مطالعه بیشتر پیرامون گزینش کارکنان.  

o قدم سوم: بعد از گزینش صحیح باید، آموزش‌های مناسب ارائه دهید.

منظور از این آموزش‌ها، آموزش‌های رسمی ‌و کلاس وار نیست، بلکه توجیه کارکنان تازه استخدام شده در مورد ارزش‌ها، هنجارها، قوانین، آداب و اصول کار است. این آموزش‌ها باید دقیقا در اوّلین روز استخدام ارائه شود. اگر همین آموزش‌ها را شش ماه بعد از استخدام ارائه دهید، حتماً با مقاومت کارکنان مواجه خواهید شد.بنابراین خیلی مهم است که در نخستین روزهای استخدام چه‌ آموزش‌هایی را به کارکنان ارائه می‌نمایید.

مطالعه بیشتر پیرامون آموزش کارکنان.

o قدم چهارم: فرهنگ سازمانی را مدیریت کنید.

از اینجا به بعد، این فرهنگ سازمانی است که تعیین کنندة نوع رفتارهای کارکنان است. باورها و نگرش‌ها و هنجارها و رفتارهای هریک از کارکنان، روی تک تک سایر کارکنان تأثیر مستقیم دارد. سازمان را از شر افرادی که مدام در حال تزریق نگرش‌های منفی به سایرین هستند، خلاص کنید. در مورد نگرش‌ها مدام با کارکنان صحبت کنید. به رفتارها و نمادها و جزئیات دقّت کنید و مواظب باشید فرهنگ سازمانی به چه سمتی در حال حرکت است.

o قدم پنجم: انگیزه ‌ایجاد کنید.

حقوق و دستمزد مناسب و به موقع، لازم است ولی کافی نیست. قوانین و مقررات مشخص و مدون هم نه تنها کافی نیست، بلکه بعضاً می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. خودتان را در مقام یک رهبر ببینید و مدام کارکنان را به عملکرد‌های بالاتر ترغیب نمایید. برای آن‌ها الگو سازی کنید و همیشه انتظارات بالاتری برای آن‌ها یاد آوری نمایید. ثابت کنید که به آن‌ها اعتماد دارید و در تصمیم گیری‌ها آن‌ها را مشارکت دهید و اطمینان حاصل کنید که قدم به قدم رشد کردن را تجربه می‌کنند.

o قدم ششم: جانشین پروری کنید.

هیچ سازمانی نباید به کارکنانش وابسته باشد. کارکنان نباید این احساس را بکنند که با رفتن آن‌ها، سازمان شما مختل خواهد شد. برای این کار، لازم است که سیستم سازمانی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده باشید و فرایند‌ها و دستورالعمل‌ها و سیستم بایگانی دقیقی داشته باشید. اجازه ندهید در سازمان بایگانی شخصی بوجود آید.

کیفیت زندگی کاری

از کار کردن لذت نمی‌برید؟ انگیزه‌ای برای رفتن به محل کار ندارید؟ احساس می‌کنید عمرتان به بطالت می‌گذرد؟ بین اهداف شخصی‌تان مثلاً یادگیری زبان، مسافرت، ورزش و… با اهداف کاری‌تان تضاد وجود دارد؟
چنین احساساتی امروزه بین بسیاری از کارکنان رواج دارد. چه به عنوان یک کارمند و چه به عنوان یک کارآفرین، آشنایی با اصول کیفیت زندگی کاری می‌تواند بهره‌وری شما و یا سازمان شما را کاهش دهد. کیفیت زندگی کاری یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از مدیرانی است که به ‌آیندة سازمان و رضایت شغلی کارکنان می‌اندیشند.

کیفیت زندگی کاری یعنی جذاب کردن و چالشی کردن محیط کار و از بین بردن تضادهای بین کار و زندگی یا بهتر بگوییم ایجاد تعادل بین کار و زندگی.

ورزش، معنویت، تغذیه سالم، مدیریت زمان، یادگیری مهارتهای توسعه فردی و … می تواند در بهبود کیفیت زندگی شغلی موثر باشد.

فرسودگی شغلی از آنچه فکر می‌کنید، به شما نزدیکتر است.

انسان امروزی، با تغییرات و پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. در واقع انسان امروزی، بیش از هر زمان دیگری در معرض پدیده‌ای است به نام فرسودگی شغلی. فرسودگی شغلی از آن جهت که پدیده‌ای فیزیکی و ملموس نیست و از طرفی در مراحل اوّل آنچنان قابل تشخیص نیست، عارضه‌ای است که دیر یا زود ممکن است گریبان هر فرد شاغلی را بگیرد. فرسودگی شغلی، افرادی را با عنوان مهندس، پزشک، کارمند، گارگر و یا مدیر و کارمند نمی‌شناسد. با این حال، افراد زیر بیشتر از سایرین در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند:
o صاحبان کسب و کارهای خصوصی به دلیل مسئولیت‌ها و مخاطرات زیاد.
o مشاغلی که زیاد تکراری هستند.
o افرادی که در شغل خود آزادی عمل و تنوع کمی‌دارند.
o افرادی که مسئولیت‌های استرس زا و شرایط کاری مخاطره آمیز دارند.
فرسودگی شغلی ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:
o تعويض مكرر شغل و محل كار
o غيبت‌ها و مرخصي‌هاي فراوان
o افت كميت و كيفيت كار
o تحت تأثير قرار گرفتن سلامت رواني فرد
o ضعف در اعتماد به نفس و مهارت‌های ارتباطی
o ‌كاهش كيفيت خدمت ارائه شده به ارباب رجوع

فرسودگي كاري عمدّتا ناشي از استرس شغلي است. به طوركلي ممکن است استرس به اشکال زیر بروز نماید:
فرد در شرايط و اوضاع احوالي قرارگيرد كه تحت فشار واقع شود. يا احساس ناراحت‌كننده‌اي به او دست دهد، عصبي شود. احساس ناكامي و تنش كند و يا در تعارض و بلاتكليفي باشد. در چنین شرایط مي‌گوييم فرد تحت فشار رواني است. فرسودگی شغلی موجب خستگي هيجاني يا احساسی، مسخ شخصيت و احساس بی كفايتی شخصي می‌گردد.

مراحل فرسودگي شغلي

مرحلة ماه عسل: زماني است كه ما در جايي استخدام مي‌شويم و یا کار جدیدی را با شور و شعف خاصي شروع مي‌كنيم. اگر تشويق و رضايت به دنبال كار نباشد، بی درنگ كاهش انرژي آغاز مي‌شود و فرد بدون آن كه خودش متوجّه شود، به تدريج از انرژي جسمي و رواني تهي مي‌گردد.

كمبود كار مايه: مرحله‌اي است كه فرد احساس كم‌آوردن انرژي مي‌كند و نارضايتي شغلي و خستگي شروع مي‌شود و فرد سعي مي‌كند از طريق پناه‌آوردن به خوابيدن زياد، مصرف سيگار،‌ مواد مخدر و… به نوعي خود را فريب دهد.
آغاز نشانه‌هاي مزمن فرسودگي
:‌ دراين مرحله خستگي مزمن، ‌سردرد‌هاي دوره‌اي‌، ‌ترش كردن معده، ‌خشم و افسردگي شديد شدت پيدا مي‌كند.
بحران:
در اين مرحله بدبيني عميق، شك به توانایي‌هاي شخصي،‌ نا اميدي و بروز ذهنيتِ فرار از مشكلات ايجاد مي‌شود.
مرحلة به بن بست رسيدن:
يعني فرد مستعد خطر از دست دادن شغل مي‌شود. با همكاران و مدير در محل كار درگير مي‌شود. درخانه نيز با همسر و فرزندان خود برخوردهاي مكرري نشان مي‌دهد.

چطور فرسودگی شغلی را درمان و پیشگیری کنیم؟

o استفاده از روش‌های مديريت زمان
o آموختن و استفاده از روش‌هاي كارآمد براي انجام كارها
o استفاده از روش‌هاي خاص آرامش مانند یوگا و…
o تغيير طرز فكر نسبت به كار و زندگي
o خوشبيني و گفت و گوی مثبت با خود
o توجّه جدي به رفاه جسمي و رواني از قبيل تغذية مناسب، ‌ورزش و استراحت
o توزيع كارها و كمك گرفتن از ديگران
o شناخت و قبول توانايي‌ها و ناتوانایي‌هاي خود (پذيرش خود)
o پذيرش واقعيت‌ها و رها كردن آرمان و آرزوهاي ناممكن
o توسعة روابط دوستانه و صميمانه با ديگران
o انعطاف‌پذيري در پذيرش ديدگاه‌هاي ديگران
o پرورش حس شوخ طبعي و شاد بودن

 

 

برچسب ها: انگیزهجانشین پروریدکتر علی جمشیدیساختار سازمانیفرسودگی شغلیفرهنگ سازمانیکیفیت زندگی کاریگزینش کارکنانمدیریت کسب و کارمدیریت منابع انسانیموسسه کسب و کار ماد
قبلی کاربردی ترین مهارتهای توسعه فردی
بعدی 8 راه کار طلایی برای افزایش بهره وری در سازمان + تفکر کایزن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • توسعه فردی
  • دوره مدیریت کسب وکار MBA
  • کسب و کار
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت بهره وری
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت منابع انسانی
برچسب‌ها
DBA junior MBA MBA Network Effect POP و POD در بازاریابی آموزش های مدیریتی اثر شبکه ای استراتژی استراتژی بهینه استراتژی هر چه ساده تر بهتر افزایش بهره وری انضباط شخصی انگیزه بازاریابی تامین اجتماعی ترویج فرهنگ سازمانی ترویج فرهنگ کار تیمی در سازمان تصمیم گیری پویا توسعه فردی خطای هاله ای دوره dba دوره mba دوره مدیریت عالی کسب و کار دوره های dba دوره های mba دوره های مدیریتی دکتر علی جمشیدی رهبری سازمان چابک سواد دیجیتال فرصت های شغلی فن بیان قوانین کار مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت چابک مدیریت کسب وکار مدیریت کسب و کار منابع انسانی موسسه کسب و کار ماد هوش هیجانی چگونه یک مدیر الهام بخش باشیم؟ کارآفرینی کار تیمی گزینش
icon--white Whatsapp Instagram Telegram Youtube
logo

بیانیه ارزش

ما معتقد به این سخن هستیم :

مرا به تجربه معلوم گشت اندر آخر احوال 

که ارزش آدمی به علم است و ارزش علم به مال

چشم انداز

ما می خواهیم با شناسایی نیاز های آموزشی جامعه ، موثرترین آموزش های کاربردی را ارئه دهیم و در این مسیر همیشه پیشرو خواهیم بود .

استراتژی

ما فقط یک استراتژی داریم

 و آن رضایت مشتری هایمان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://maadbs.ir/?p=12928
ورود ×
کد تأیید
لطفا کد تأیید ارسال شده به را وارد کنید
ثبت
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ادامه
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
پشتیبانی
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

کتاب

  • 3 محصول
طراحی سایت

طراحی سایت

  • 1 دوره

کامپیوتر

  • 1 دوره

دپارتمان فنی و مهندسی

  • 3 دوره
دوره های کوتاه مدت

دوره های کوتاه مدت

  • 2 دوره

پادکست های آموزشی

  • 1 دوره
مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

  • 4 دوره
فنی و مهندسی

حسابداری

  • 1 دوره

دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید

icon--white Whatsapp Instagram Telegram Sms
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید…

تماس با ما
  • 09170003188
  • شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 الی 20
  • info@maadbs.ir
  • شیراز،پل معالی آباد،خیابان شهیدکبار، کوچه یک